tre-stiftelser-emil-christian-1200x675.jpg

Så kom äntligen dagen då vinnarna av Arla Guldko i kategorin Bästa seniormatglädje skulle få kocken Christian Hellberg på besök för ett gästspel. Under två dagar i oktober  förbereddes och lagades det mat till de 47 avdelningar/våningar som finns på Tre Stiftelser i Göteborg.

Alla 16 kockar och måltidspersonal fick möjlighet att laga trerättersmenyn ihop med Christian Hellberg.

Vi ska vara ett boende man själv skulle vilja bo på.

– Det blir ett uppskattat avbrott från den vanliga vardagen och ett tillfälle att samla på sig extra inspiration, säger Emil Jacobsson, måltidschef på Tre Stiftelser.

Vad har det betytt för er att vinna Arla Guldko?

– Vi lägger ner mycket engagemang på att laga mat från grunden och att kvaliteten ska sitta hela vägen från köket till de boendes magar. Att ha vunnit Arla Guldko igen är ett jätteroligt kvitto på att vi gör rätt.

Vid besöket lagades en trerättersmeny:
  • Fjordlax med spansk inkokning med färska örter och citronaioli
  • Fläsk och rotmos 2.0
  • Ljummen brödpudding med vaniljsås och kanelsockrat höstäpple

Vad har gjort att ni lyckats?

– Personal med ambition: Vi har rekryterat personal som verkligen gillar mat och som har höga ambitioner för att kunna ligga på topp.

Laga mat från grunden: För att skapa stolthet hos personalen lagas allt från grunden. Man blir stolt över det man skapar med händerna.

Vill vi själva bo här: Vi har som ledstjärna att vi ska vara ett boende man själv skulle vilja bo på. Med det kommer man långt.

Vilka tips har du till andra kostchefer?

– Minska administrationen: Vi har ungefär samma budget för mat som andra jämförbara kommunala boenden. Skillnaden hos oss är att vi i så stor utsträckning som möjligt minskat administrationen och istället satsar all vår tid på att vara i köket, laga och äta mat.

Våga ta in gästspelande kockar: Christian Hellberg är inte den första stjärnkocken som gästspelar på Tre Stiftelser. Att ta in kända kockar är ett sätt att utveckla och ge inspiration till personalen och de boende. Ofta blir det ömsesidigt givande möten för både personal, gästkock och de boende.