Safest Winter Ever ska minska skador och sjukskrivningar
Skotta och sanda – så hjälper du Arlas chaufförer!
Snö, tö, regn, is och snö igen – hela vintern lång. Men ingen av Arlas chaufförer behöva halka och skada sig på jobbet.
– Våra kunder här på Gotland har fått ett utskick där vi ber dem hålla snö- och isfritt så att vi kan leverera säkert. Det har varit väldigt duktiga härute, säger Miriam Söderberg, chaufför på Arla i Visby.
Vinterväglaget är en utmaning när Miriam Söderberg och hennes kollegor ska leverera mejerivaror.
– Häromdagen var det svartis på vägen och dåligt sandat. Det var jätteobehagligt. Då fick jag köra i 20–30 kilometer i timmen.
Landskapet på Gotland är öppet, det blåser mycket och det bildas snödrivor som de tunga lastbilarna lätt fastnar i. Ute på landet saltas heller inte vägarna, de sandas enbart med grus av kalksten.
– Vi måste alltid ha bra mönsterdjup på däcken och inte dra på för hård gas. Då börjar det lätt slira, säger Miriam Söderberg.
Men när hon väl svänger in till lastkajen är det oftast ordentligt skottat och saltat på varumottagningarna.
– Och är det inte det kommer de ut direkt.
Arlas kampanj för säker vinter
Den lyckade halkbekämpningen är troligen delvis ett resultat av Safest Winter Ever, kampanjen som ska minska arbetsskador och sjukskrivningar hos Arlas chaufförer i Sverige, Tyskland, Danmark och Storbritannien.
– Vår självklara målsättning är ju att alla chaufförer ska komma hem från arbetspasset säkert och inte riskera att skadas. Arbetsmiljö och säkerhet för våra medarbetare är högsta prioritet. För våra chaufförer är vintersäsongen extra kritisk, säger Mikael Schultz, Lager & Transportdirektör, Arla.
Kunder skottar och halkbekämpar
Därför har Arlas kunder blivit ombedda att skotta och halkbekämpa sina varumottagningar. För det är på vintern, mellan första november och första mars, som olycksstatistiken skjuter i höjden. Totalt är det då 50 procent mer incidenter och olyckor som orsakar minst en dags sjukskrivning, ibland mer.
– Vår vision är noll olyckor, säger Mikael Schultz.
”Vi ser till att lastkajen är fri från snö och is”
ICA Kvantum Arninge är en av de Arlakunder som tar leverantörernas säkerhet på allvar, inte minst under vintermånaderna. Erik Nilsson som är mejeriansvarig berättar vad han och hans kolleger gör för att leveranserna till butiken ska ske så säkert som möjligt.
– Varje dag under vintern arbetar vi med att se till att lastkajen är fri från snö och is. Vi har vissa rutiner, personalen ser över leveransplatsen så att det är ordning och reda och de plogar och saltar. Och det gör vi ännu oftare när vi har dagar med snöfall. Det är viktigt att se till att vi alltid har salt och grus tillgängligt om det börjar snöa.
Vad är ditt bästa tips till andra för att säkerställa en bra och säker leverans under vintern?
– Mitt bästa tips är att hjälpas åt vid leveransen. Genom att arbeta tillsammans med chauffören kan vi säkerställa att allt går smidigt och att vi inte behöver stressa, vilket också gör det säkrare. Det hjälper också oss i butiken genom att vi får rätt ordning på produkterna i baklagret direkt och det sparar tid.
Med andra ord är en skottad och halkfri varumottagning win-win för både chaufförer och butiker och andra kunder.
Minst olyckor i Storbritannien
Arla i Storbritannien har i snitt haft 3 olyckor per miljoner arbetade logistiktimmar, vilket gör dem till marknaden med minst antal olyckor. Därefter kommer Sverige, Tyskland och Danmark med 8, 13 respektive 25 olyckor per miljon arbetade logistiktimmar. Under vinterhalvåret sker det 50 procent fler olyckor som leder till sjukskrivningar.