Maxa försäljningen i din förbutik

Du som har en förbutik har säkert redan insett de många fördelarna. Dina kunder blir nöjda eftersom de kan få snabb service och vinna tid. Du som handlare fångar upp småköp och ökar den totala försäljningen. Här får du råd om hur du skapar en riktigt framgångsrik förbutik.

I förbutiken kan kunderna enkelt klara av snabba ärenden som att posta brev, spela och köpa ett mellanmål på språng. Den är helt enkelt ett värdefullt komplement som både ger nöjdare kunder och ökad merförsäljning.

Lärdomar från servicehandeln

Genom att titta på servicehandeln finns mycket inspiration att hämta när det gäller hur man skapar en framgångsrik förbutik. Det handlar lika mycket om urval och sortiment som vilka erbjudanden och menyer som säljer bäst.

Många kunder väljer att köpa ett snabbt mellanmål i förbutiken, ibland i stället för lunch. To-go-produkter är ett starkt växande sortiment och gäller det att kunna erbjuda något mer än bara läsk, godis och snacks. Idag efterfrågas oftare mellanmål som ger både mättnad och näring. När du ser över utbudet kan det vara en fördel att erbjuda fler drickbara mellanmål. De går lättare att få i sig på språng när man inte vill behöva sätta sig ner eller använda bestick. Ett annat bra tips i förbutiken är att jobba med menyer, till exempel kaffe & bulle, Yalla & fralla eller korv & Pucko.

Bredda sortimentet med efterfrågade mejerivaror

Genom att ta in ett antal mejeriprodukter i förbutiken kan du möta kundernas efterfrågan på lite nyttigare och mer mättande alternativ till snabba mellanmål. Här är några produkter som brukar fungera bra:

3 tips för att öka försäljningen i förbutik

  1. Bredda sortimentet - Många erbjuder ett begränsat utbud av läsk, godis och snacks. Här har du möjlighet att bättre möta kundernas efterfrågan på mellanmål som ger mer näring och mättnad, t. ex. Yalla Drickyoghurt, KESO® och drickkvarg.
  2. Tänk kombos - Menyer är en säker väg till merförsäljning. Många kunder nappar på kombinationserbjudanden som t. ex. en macka med dryck. Två säljande kombos är: Yalla & Fralla och Pucko & korv. Även kombinationer med tre produkter brukar fungera bra. Ta gärna en titt i servicebutiker och på caféer i omgivningen för att få en idé om prisbild. 
  3. Smart och drickbart - Kunderna vill ofta ha ett snabbt mellanmål som man enkelt kan ta på vägen. Det innebär att många hellre väljer något drickbart, t. ex. drickkvarg eller smoothie, än något som kräver att man sätter sig vid ett bord och använder bestick.