Årets Smak

I Årets Smak utforskar Arla en aktuell global smaktrend för att sprida kunskap och inspirera kockar och konditorer att experimentera fram nya spännande smakupplevelser.

Idag är vårt intresse för smak större än någonsin och vi älskar att inspireras av nya råvaror, tekniker och kulinariska traditioner. Men smaker kan vara komplexa och svårnavigerade. Faktorer som temperatur, textur och omgivning påverkar och förändrar en smakupplevelse radikalt.

Branschen gav input till Årets Smak

För tredje året i rad presenterar vi på Arla Årets Smak. Nytt för i år är att vi har scannat Instagram för att se vilka råvaror, smaker och tekniker som de internationella matproffsen använder.  Självklart har vi också fått input av våra svenska kockar och konditorer.  

BBQ, konfektyr och rökt är hashtags som trendar just nu – det och mycket annat upptäckte vi när vi kickade igång projektet Årets Smak genom att analysera Instagram-konton från några av världens främsta restauranger, kockar och konditorer. Sammanlagt utforskades 20 000 inlägg och över 150 000 ord och 85 000 hashtags har analyserats. Bland annat upptäckte vi att rostat, karamelliserat och fermenterat är ord som ofta dyker upp i inlägg av framstående kockar, men smakkombinationerna skiljer sig åt. 

Proffsen i Smakrådet gav input

Hela processen att hitta Årets Smak 2021 har letts av smakforskaren Johan Swahn och han har haft världens bästa bollplank – Arlas Smakråd med några av landets främsta kockar och konditorer. Så här säger några av medlemmarna i Smakrådet om arbetet:

– Det är roligt att kunna bidra med kunskap och kreativitet. Våra diskussioner har verkligen fått mig att reflektera över hur konsistens och textur påverkar smakupplevelsen, säger Isabella Westergren, Årets Konditor år 2019.

– Förutom intressanta samtal så var det inspirerande att få ta del av alla undersökningar och se vilka råvaror och tekniker som används världen över, säger Jimmi Eriksson, Årets Kock 2016.