I Rydaholm har frukost & läsning kombinerats till Läsfrukost

Rydaholms skola är en F-6 skola med ungefär 200 elever i östra delen av Värnamo kommun.

Bakgrund till frukostprojektet

Initiativet till frukost i skolan kom från mellanstadieklassernas elevråd. En ny elev hade erfarenhet av frukost på sin förra skola, vilket gav fick elevrådet idén att även Rydaholms skola skulle kunna servera frukost. Pedagogen Sofia Elmgren kopplade ihop skolans pedagogiska mål för läsning med elevernas önskan om frukost och så startade skolan Läsfrukost i februari 2022. Två dagar i veckan får nu alla mellanstadieelever en enkel frukost, en energipåfyllning, samtidigt som de läser.  

Syftet är att följa skolans pedagogiska mål för läsförståelse och Läsfrukost är ett av många sätt för att möjliggöra barn och unga att bli läsare.  

– Vi vill göra läsning till något lustfyllt och samtidigt ge eleverna en god energipåfyllning. Eleverna får en lugn stund och kan lättare fokusera. Det handlar såväl om läsförmågan som behövs för att inhämta kunskap, som för att kunna utvecklas och förstå andra, säger Sofia Elmgren.

Hur löste ni budgetfrågan?

– Den utmaning vi har är det ekonomiska, att kunna fortsätta med läsfrukosten utan extra medel, säger Sofia.

För att kunna genomföra Läsfrukost utan extra tillskott av medel, har elevrådet, med stöd av  Sofia, frågat leverantörer om sponsring. Under början av vårterminen sponsrade Polarbröd med färdiga ostsmörgåsar och senare sponsrade Örtas bröd med bröd. Under höstterminen sponsrar Arla med ekologisk yoghurt. 

Dessutom skänker den lokala Ica-butiken kantstött frukt och grönsaker, som inte kan säljas men är fullt ätliga, till skolan och till läsfrukosten. Sofia tog initiativet och ställde frågan om att få ta hand om kasserad frukt och grönt, och Ica-handlaren svarade ja direkt. Eleverna får nyttig frukt och lär sig samtidigt att kantstött frukt går alldeles utmärkt att äta. 

Så här gjorde Rydaholms skola för att starta läsfrukost 

Elevrådet undersökte hur mellanstadieeleverna åt frukost. Det visade sig att en hel del inte åt frukost varje dag. Elevrådsrepresentanterna informerade sin respektive klass om idén med Läsfrukost, och Sofia pratade med rektor och kollegor. Elevrådet spelade därefter in en ljudfil med information om hela upplägget av läsfrukosten och skickade till berörda klasser i samband med att läsfrukosten startade.  

– Det var inga som helst problem. Alla var med på att genomföra läsfrukosten och tyckte initiativet var jättebra, berättar Sofia Elmgren.

Ett litet kök i skolan som tidigare användes för hemkunskap är mottagningsrum för frukostmaten. Här finns både en stor kyl och frys. Tre pedagoger är kontaktpersoner för att ta emot leveransen av yoghurten, som enkelt rullas in i rummet och sen är det bara att fylla kylen. Pedagogerna är också ansvariga för att frukt och grönt hämtas på varje dag. 

Hur ofta har ni Läsfrukost? 

Mellanstadieklasserna har Läsfrukost två dagar i veckan, på tisdagar och torsdagar. Det är långa dagar så därför passar det bra med extra energitillskott på förmiddagen. Tidpunkt och upplägg bestämmer varje pedagog själv över. Läsningen varierar mellan: 

  • Eleverna läser er själva ur en egen bok  
  • Högläsning av pedagogen och eleverna lyssnar  
  • Högläsning av pedagogen med klassuppsättning av bok då eleverna lyssnar och följer med i texten 
  • Ljudbok, eleverna lyssnar 

Upplägg av läsfrukosten på Rydaholms skola 

Läsfrukosten sker i klassrummen och eleverna läser och äter i cirka 15 minuter. Eleverna äter yoghurten ur sin egen kåsa som alltid hänger i klassrummet. Kåsorna – som redan fanns på skolan - har streck som visar två dl, så det gör det enkelt för pedagogen att hälla upp rätt mängd yoghurt. De flesta elever har med en egen sked. Pedagogen skär frukten i bitar som eleverna får lägga i sin yoghurt. Banan är överlägset populärast. Alla klassrum har rinnande vatten och diskho, så diskningen av kåsorna görs i klassrummen.  

Resultat och utmaningar 

Vad tycker eleverna och övriga på skolan? Pedagogerna säger att de märker att eleverna blir lugnare och mer fokuserade. Carina Ågren, skolsköterska, vittnar också om att alla elever hon pratade med säger att de gillar den.  

Så här säger eleverna

”Yoghurten friskar upp min hjärna” 
”Blir en lugn stund” 
”Orkar med skolan fram till lunch” 
”Är gott”