Exponera mera – så ökar du försäljningen av snabbmål

Exponera mera – så ökar du försäljningen av snabbmål

Tydlig exponering gör det enkelt för kunden att hitta produkter och ökar försäljningen med flera hundra procent*. Här får du våra bästa tips på hur du lyfter fram snabbmålen.

7 smarta tips för att öka försäljningen


1. Fronta produkterna

Fronta betyder att man skjuter fram produkterna så att de står nära kanten och hyllan ser välfylld ut. Tänk också på att placera de populäraste varorna i "tag-höjd".

Ett bra sätt att få dina kunder att prova nya produkter är att kombinera dem med gamla favoriter.

2. Fylld kyl lockar till köp

Fyll på! En välfylld kyl fungerar som en annons i en tidning och lockar därmed till köp.

3. Lyft fram storsäljarna

Speciellt i en liten butik eller café lönar det sig att ställa fram storsäljarna i kylen. Ställ samma produkter bredvid varandra så att två ansikten möter konsumenten.

Lyft fram storsäljarna.
Lyft fram storsäljarna.

4. Lyft fram nyheter

Ett bra sätt att få dina kunder att prova nya produkter är att kombinera dem med gamla favoriter.

5. Sambandsexponering säljer

Placera produkter som ofta köps ihop bredvid varandra.

Exempel: 

  • Yoggi® Yalla och banan
  • Yoggi® och ostfralla.

6. Jobba aktivt för en levande butiksmiljö

Lyft fram storsäljarna. Ta bort det som inte fungerar. Skapa en levande miljö genom att förändra skyltning och exponering ofta.

7. Satsa på storsäljare

Om du har ett litet sortiment satsa på säkra kort. Här är storsäljarna inom portionssortimentet.

* Källa: Marknadsföring i butik av Jens Nordfält, 2007.

Storsäljare inom portionssortimentet

Kundcenter

Kontakta oss via kontaktformuläret nedan, vi svarar senast inom en arbetsdag.

Kundcenter har öppet: 
Mån-fre: 07.00-17.00
Lör, sön samt röd dag: 08.00-17.00

Vi på Arla svarar gärna på dina frågor.

0775-77 11 77

Läs vanliga frågor och svar här.

Dina kontaktuppgifter

Till toppen