Pucko sprider glädje i butiken – och säljer stort

Från kultdryck i korvkiosken till superhet bland millenials. Så blev Pucko en storsäljare i mataffärerna.

År 2019 var ett historiskt år för anrika Pucko. För första gången sedan 1954 såldes den klassiska chokladmjölken inte bara i glasflaska utan även på burk – en förpackning poppis bland yngre.

Den nya långsmala burken gjorde att Pucko hittade en ny publik. Utan att mista de trogna köpare som föredrar flaska. Även nya smaker ökade försäljningen: mint, salt karamell och mini med 30 procent mindre socker.

Vinnare i sitt segment 

Pucko sticker ut i segmentet smaksatt mjölk där drycken bland annat slåss med smaksatt kaffe och olika typer av shakes. Den här chokladdrycken växer jättesnabbt, tar marknadsandelar och är en lönsam produkt för återförsäljarna.  

Ytterligare en fördel med Pucko är att den inte kräver kylförvaring och har lång hållbarhet. Den kan exponeras på många platser i butiken och det är liten risk att återförsäljarna köper in för mycket.  

Kul kampanjer i butik

Pucko är också aktiv på butiksgolven med roliga kampanjer, aktiveringar och tävlingar. Puckoälskarna har kunnat tävla om snowboard, cykel och exklusiva skidor. Sommaren 2020 kunde de också köpa Pucko och samla poäng för att bli lyckliga ägare av t-shirts eller skateboards med loggan på. Det blev en sådan succé att man nu håller på att titta på en webbshop med Pucko merchandise. Marknadsföringsfilosofin har varit ”färre men värre”. Hellre rejäla grejer som får kunderna att haja till än mycket och plottrigt marknadsmaterial. De fina tävlingsvinsterna har också ökat intresset för att köpa Pucko, en typisk impulsprodukt.

Pucko Skidklubb älskad av många 

Pucko Skidklubb där man tävlat i ett onlinespel om stavar, skidglasögon och toppvinsten, handgjorda skidor Extreme från Åre Skidfabrik, blev succé. Över 32 000 tävlande har kört mer än 800 000 spelomgångar. Ett bra exempel på när starka varumärken hjälper att dra varandra.  

Från Arla har butikerna fått bilder och förslag på copy för att kunna använda Puckokampanjerna och -tävlingarna i sina egna sociala medier. Det är inte fel att kunna locka kunderna att komma och vinna lyxiga skidor eller en orange cykel med kultig Puckologga. 

Sommaren 2021 ska Puckofansen genom att scanna en QR-kod kunna delta direkt i butik om utlottningen av en SUP, stand up paddle. För konsumenten som bryter av den vanliga shoppingen. Och vardagshandlingen blir en roligare upplevelse.