Planera din mejerihylla

När du ska göra förändringar i din mejeriavdelning finns det några grundprinciper och riktlinjer att följa. Ta del av de här!

Ett bättre resultat för kunden och dig

Snart är det dags för årets första produktlansering och då kan det vara klokt att göra en större förändring i mejerihyllan. Både för att ge nyheterna den exponering som behövs för att lyckas med försäljningen, och för att ta bort produkter som inte har sålt lika bra.

När du har en välplanerad mejerihylla blir det lättare kunden att hitta rätt produkter och det blir lättare för dig som butik att hantera inköp och planering. Ingen vill ju t.ex. få slut på produkter i förtid.

De 3 grundprinciperna

  1. HITTA - Varuplacering som är logisk och ger en bra upplevelse av sortimentsbredden
  2. HANDLA - Rätt placering av impulsprodukter ökar ditt snittköp
  3. HANTERA - Rätt utrymme för att undvika ”slut-i-hyllan” fås genom rätt balans

Ta del av vårt planeringsverktyg!

Är du inte helt säker på hur mycket plats du ska ge varje segment? Eller har du begränsat med utrymme? Prova vår räknesnurra! Den hjälper dig optimera din mejerihylla för bästa resultat!

*Rekommenderade fördelningen baseras på: försäljningsandel/marginaler/trend/datum&hantering/sortimentsbredd/volym