Hjälp kunderna jaga billig mat

Matpriserna rusar och shoppern jagar extrapriser, drar ner på helglyxen och byter till lågprisbutiker. Satsa därför på billig mat för att hålla omsättningen uppe. Kolla in våra 5 supertips som driver försäljningen!

Mellan 2022 och 2023 har matpriserna stigit med över 20 procent. Även om inflationen inte var lika hög som förutspåddes i mars, får vi ändå gå tillbaka till början av 1950-talet för att hitta liknande prisökningar. Fett, ägg och mejeriprodukter ökar mest.

Enskilda produkter som ökar mycket är framför allt grönsaker. Blomkål och purjolök har ökat i pris med 80 procent det senaste året. I februari 2023 var ökningen på livsmedel och alkoholfria drycker 2,74 procent jämfört med januari.

Och allt detta påverkar konsumenternas beteende. Redan i juli 2022 började det märkas bland sökningar som ledde Arla.se. Sökningarna på ”billig mat” har ökat med 400 procent och ”lunchlåda” med 700 procent. Kring nyår sålde också lunchlådorna slut i många butiker.

Svenskarnas nya beteenden

En undersökning från ICA från 2023 befäster svenskarnas nya beteende. De vill minska på matsvinn och spendera mindre pengar generellt. Men också dra ner på restaurang- och kafébesök, vilket ju faktiskt gynnar livsmedelsbutikerna. När det gäller måltider hemma vill konsumenterna i första minska på fika och bjudningar med släkt och vänner. Frukostar, vardagsmat och fredagsmys står sig fortfarande starkare. Med de här kunskaperna i bagaget går det att anpassa utbudet och exponeringen i butik och hålla försäljningen vid liv.

5 bästa tipsen på billig mat-inspiration

1. Hjälp till med vardagsmaten 

  1. Ta hjälp av Arlas Middagstipset. Det är ett koncept med måltidsinspiration med receptblad på enkla vardagsrätter, efterrätter och mellanmål där ingredienserna exponeras tillsammans. Ett exempel är alla ingredienser till thaisoppa med kyckling och glasnudlar. 
    Läs mer om Middagstipset här
  2. Tipsa om maträtter som går hand i hand med veckans kampanjerbjudanden. Win-win för både shopper och butik.
  3. Svensken kommer att dra ner på bjudningar och lyx. Men vardagsmaten håller ställningarna, liksom frukosten. Satsa därför lite extra på att ge vardagsmåltiderna stort utrymme i butik. 
  4. Matlåda stör högt på agenden. Exponera matlådor, recept och ingredienser tillsammans. Varför inte tipsa om Veckans matlåda? Även här kan medarbetarna vara delaktiga. Allt detta förenklar för shoppern och ökar försäljningen.

2. Inspirera personligt

Gör som i bokhandlen. Engagera butiksmedarbetarna och låt tipsa om sina enklaste, godaste och billigaste favoriträtter. Sätt upp handskrivna lappar intill de varor som ingår i receptet. Och exponera även där ingredienserna tillsammans. Det personliga tilltalet väcker intresse och är trovärdigt. Byt ut tipsen med jämna mellanrum.

3. Tänk ännu mer i säsong

Viss frukt och grönt är några de varor som har ökat mest i pris. Hjälp kunderna att handla i säsong. Lyft fram de billigaste varorna i frukt- och grönsaksdiskarna. Se om du kan lägga till måltidsinspiration från Arla eller tips från medarbetarna. 

4. Låt shoppern fynda och göra klipp

  1. Rabatter funkar mer än någonsin just nu. Vissa butiker har pensionärsrabatt en viss dag eller före ett visst klockslag. Kanske kan detta utvidgas till student-, namnsdags- eller någon annan form av kreativ rabatt. Chansen till rabatt väcker uppmärksamhet och positiva känslor. 
  2. Köp 3 betala för 2-kampanjer är effektiva sätt att öka försäljningen. Inköp av större mängder kan motiveras med storkok. Även här kan du tipsa om bra storkoksrätter som grytor. 
  3. Vanliga extrapriser på enskilda varor lockar också. Allt fler konsumenterna sprider ut sin shopping i olika butiker.

5. Var bjussig mot kunderna

Många butiker har idag billiga svinnlådor med frukt, grönt, bröd och andra utgående varor. Bra för både miljön och för konsumenten. Om priset hålls nere rejält får shoppern en positiv bild av din butik – och vill komma tillbaka.