Så hittar du storsäljarna – tack vare ADA!
Använd Arlas databaserade produktrekommendationer om du vill hitta nya produkter som ger återköp. Den första i varje månad får du fem nya produkter anpassade för just din butik.
Det smarta verktyget heter ADA, en förkortning av Arlas digitala assistent, men också för att hylla Ada Lovelace, en matematiker som föddes 1815 och brukar kallas världens första programmerare.
– Butikerna har ju bra koll. Men incitamentet att använda ADA är just att rekommendationerna för vad som funkar i hyllan är helt objektiva. De är ju datadrivna, säger Thomas Petersson, manager process och utveckling på Arla.
ADA hanterar väldigt mycket data och plockar fram en lista till varje enskild butik med fem rekommenderade produkter. De kommer den första i varje månad och varierar från månad till månad. Rekommendationerna baseras på en avancerad analys av försäljningen de senaste tolv veckorna i 25 likvärdiga butiker.
Butiksprofilen avgör
Någon geografisk hänsyn tas inte. Det är butikens profil som är avgörande. De ska ha snarlik säljvolym och sortiment, och artiklarna vara listade. Även marknadstrender och ordinarie produktlanseringar tre gånger per år spelar in. Omkring 2 900 butiker använder den här tjänsten som har varit i gång sedan början av 2022.
– Det här breddar sortimentet. Hela 80 procent av rekommendationerna leder till återköp. Jag hade nog trott att de skulle kannibalisera mer på andra artiklar men de rekommenderade produkterna lägger sig på toppen, säger Thomas Petersson.
Rabatterade rekommendationer
Arla har testat rekommendationer med och utan rabatt, men just priset har inte haft någon större effekt. Intresset är stort oavsett.
– De flesta våra säljare möter tycker att det är spännande att det är datadrivet. Nyckeln är ju att våra kunder tror på rekommendationerna. Det kan också psykologisk effekt, att man får Fomo-känsla och är rädd att missa något om man inte testar ADA. Så skulle jag själv tänka om jag var handlare, säger han.
Rekommendationer inspirerar
En som har testat är Hanna Hansson, färskvaruchef på ICA Supermarket Jämjö i Blekinge. Hon har använt ADA produktrekommendationer sedan början av 2023. Och berättar att hon uppskattar all slags information.
– Jag tycker det är jättebra, både produktrekommendationerna och även när min säljare på Arla kommer med inspel från omvärlden, säger hon och lägger till:
– Det är så lätt att lägga en värdering i en produkt, att man dömer ut den innan man ens har testat den. Och att tänka ”den här burken skulle jag inte köpa” fast kunderna kan uppskatta den.
Hanna Hansson berättar att hon själv kanske inte faller för en produkt med en ny smak som hon tycker är märklig eller ”ännu en vaniljyoghurt”. Därför tycker hon att det är bra med rekommendationer.
– Men jag nappar inte på allt. Det handlar inte bara om produkten utan även om andra faktorer. Det beror till exempel på hur mycket plats det finns i hyllan. Hur rekommendationerna påverkar återköpen i vår butik kan jag inte riktigt uttala mig om, säger Hanna Hansson.
Nytt i hyllan just nu på ICA Supermarket Jämjö är Arla Ko® Mellanmjölk i tvålitersförpackningar.
Vill testa ostrekommendationer
Hanna Hansson har precis anmält sig att testa ADA produktrekommendationer även för ostsortimentet.
– Det är en möjlighet att testa och utveckla sortimentet. Det blir spännande. Jag kan vara hemmablind och rekommendationerna ger ju insikt i vad som funkar för andra.
Arlas digitala inköpsassistent fungerar ungefär som när vanliga konsumenter handlar kläder i en webbutik och får meddelandet ”Andra köpte också det här”. ADA jämför försäljningen tre månader tillbaka i 25 likvärdiga butiker och ger fem nya individuella köprekommendationer på Mina sidor från den första varje månad.
Tips! Här kan du läsa mer om hur Arlas digitala inköpsassistent fungerar.