På väg. Mellan jobbet och träningen. Mellan jobbet och hämtningen av barn. Under en snabb lunch. Innan bion. Vi äter allt mer on the go. Och ofta flera små måltider i stället för en stor. Det här beteendet blir allt vanligare framför allt i storstäderna och bland yngre.

Frukost hela dagen

Ytterligare en stark trend är att vi äter frukost hela dagen. Ett mellanmål med mejeri är inte bara gott. Det är naturligt, med en kort innehållsförteckning, och har en bra mättnadsfunktion. Så om du inte redan har gjort det, satsa på att exponera småmål i form av bägaryoghurt, drickyoghurt, smoothie, proteindrycker och cottage cheese på många platser i butiken. De är hälsosamma alternativ till de chokladbitar och godis som kunden ofta impulsköper vid kassan.

Ska vara lätt att hitta

Större butiker kan redan i förbutiken erbjuda bra mejerimellis till kunderna som är på språng. Man ska inte bara kunna lämna in tipset eller hämta ut ett paket där utan även kunna få tag på ett snabbt mellanmål.

Småmålen ska också vara lättillgängliga i korta kundvarvet. Kunden ska inte behöva gå igenom en hel stor butik för att handla ett snabbt mellanmål. Det ska inte bara vara lätt att hitta småmålen, det ska också vara enkelt att betala dem. Det är alltid bra att ha dem nära kassan, allra helst en snabbkassa.

6 tunga skäl att satsa på småmål

  1. Små måltider hela dagen är en trend
  2. Frukost hela dagen är en trend
  3. Unga attraheras av dem
  4. De är ett nyttigt alternativ till godis och snacks
  5. De är ofta impulsköp
  6. De har höga marginaler

Så ska du fronta småmålen

  • I förbutiken – inspireras av bensinmackar, 7-Eleven och annan servicehandel
  • I korta kundvarvet – det ska vara enkelt att köpa mellanmål
  • På många platser i butiken – småmål har hög impulsgrad
  • Nära kassorna – det ska vara enkelt att betala
  • Med tydliga skyltar
  • I kombopaket, de attraherar extra – till exempel Yalla Drickkvarg + banan, Keso Cottage Cheese Granola + macka

Vinnande mjölkdrycker

Småmål har haft en nedgång under pandemin, när många jobbat hemma och inte varit på språng som vanligt. Men kylda kaffedrycker från Starbucks och Pucko smaksatt mjölkdryck har ökat med 27 respektive 22 procent från april 2020 till april 2021.

Storsäljare inom portionssortimentet