Frukost i skolan ger en bättre skoldag

Studier visar att barn som inte äter frukost har svårare att koncentrera sig i skolan. Det vill Arla göra något åt och har därför genomfört ett pilotprojekt tillsammans med Botkyrka kommun – i syfte att ge alla elever en bättre start på skoldagen.

– 58 procent av eleverna upplevde att de kunde koncentrera sig bättre när de fått frukost, berättar Maja Nordström, livsmedelsagronom på Arla. 

Frukosten påverkar lärandet

Att hoppa över frukosten har visat sig kunna ge värre konsekvenser än en kurrande mage på förmiddagen.

I Folkhälsomyndighetens senaste rapport om skolbarns hälsovanor i Sverige framgår att andelen 15-åriga flickor som aldrig äter frukost till vardags ökar.

Men att hoppa över frukosten har visat sig kunna ge värre konsekvenser än en kurrande mage på förmiddagen. Internationella studier visar nämligen att barn som äter frukost lyckas bättre i skolan. Det visar en sammanställning av den vetenskapliga litteraturen som en forskargrupp på Linköpings universitet gjort på uppdrag av Arla. 

Servera i klassrummet, inte i matsalen

Under projektet i Botkyrka serverades frukost i samband med första lektionen varje dag – men inte i matsalen. Och det finns en god anledning till det, förklarar Maja Nordström.

– Den som inte äter frukost prioriterar annat på morgonen och sannolikheten att de ska förväntas komma tidigare till skolan för att äta frukost i matsalen är liten. Om man däremot serverar frukost i klassrummet under första lektionen når man alla elever, säger Maja Nordström.

Kort fakta om projektet

Studien leddes och bekostades av Arla Sverige och skedde i tätt samarbete med skolförvaltningen i Botkyrka och ansvariga rektorer. 

Ett frukostpaket innehöll

  • En portionsprodukt, t.ex. en Yoggi® yalla!
  • En ostmacka
  • En frukt

Laktosfria, veganska och glutenfria alternativ finns också

Så här var upplägget för frukost i skolan

  1. Dagen innan förpackades yoghurt/kvarg, mjölk (3 dl) och frukt
  2. Ostmacka breddes samma morgon och plastades in
  3. Frukosten serverades i klassrummet och eleverna åt under första kvarten
  4. Restmaterial samlades in i återvinningskärl

Resultatet

Studien pågick mellan 5 februari och 4 maj 2018 och utvärderades med hjälp av mätinstitutet Kantar SIFO. Resultaten blev över förväntan.

  • 50 procent av eleverna upplevde att klassrumsmiljön blev lugnare
  • 51 procent av lärarna upplevde att eleverna hade god koncentrationsförmåga jämför med 36 procent innan projektstarten.

– En effekt man inte väntat sig var att eleverna kom i tid i större utsträckning än innan. Att en så enkel sak som en macka, yoghurt och en frukt kan få så stora effekter är bättre än jag vågar hoppas på, avslutar Maja Nordström.