Frukost ger en bra start på dagen & minskar matsvinn
Gränby allaktivitetshus och Gränbyskolans restaurang tog hem vinsten i Årets Frukostlyft i Arla Guldko 2021. Här delar Jaqline Claesson, enhetschef för Gränby allaktivitetshus och Charleen Fichtner, verksamhetsledare Gränby allaktivitetshus på Uppsala kommun, med sig av erfarenheterna av att starta frukostservering på en skola.
Hur startade ni frukostserveringen på Gränbyskolan?
– I december 2020 fick vi uppdraget av Uppsala kommun att öppna upp Gränby allaktivitetshus, ett nytt koncept som utvecklas i Gränbyskolans lokaler. Idén att servera skolfrukost för att ge eleverna en bra start på skoldagen togs först upp med skolans rektor som var mycket positiv. Därefter genomfördes en enkätundersökning bland eleverna som visade att sju av tio var positiva till skolfrukost. Då bestämde vi oss för att starta i januari 2021.
– Vi var två personal från Gränby allaktivitetshus som tog ansvaret för att starta och driva frukosten, säger Jaqline. Matsalen står tom mellan kl.7.30 och 8.30 så vi fick använda den för frukosten. Tanken var att prova under två veckor och sedan utvärdera. Men vi fick snabbt bra gensvar av eleverna och beslöt därför att fortsätta med upplägget.
Ni började mitt under coronapandemin, hur klarade ni det?
– Vi hittade så säkra lösningar som möjligt. Inplastade polarklämmor, yoghurt och flingor i glas med egen sked och juice i glas, allt för att hindra trängsel. Ett begränsat antal elever fick sitta vid varje bord. När nya utökade restriktionerna kom senare valde vi att inte pausa frukosten utan flyttade serveringen utomhus. Under april, maj, juni och under skolstarten i augusti stod vi ute med en frukostvagn och delade ut polarklämmor och små juiceförpackningar. Trots ett nedbantat frukostutbud var eleverna ändå väldigt tacksamma.
Vilka är involverade i frukostserveringen?
– Vi är ett team med fritidsledare från fritidsgårdarna i östra Uppsala och Gränby allaktivitetshus som turas om med frukosten. Vi har även tagit in en person som arbetstränar, berättar Jaqline. - Gränbyskolans kökspersonal lagar mat till en mängd skolor, så de har helt enkelt inte tid att även jobba med frukosten. De engagerar sig ändå så mycket de kan. Ibland gör de smoothies eller bakar bröd till frukosten och de kommer ofta ut i matsalen och hälsar på eleverna, säger Charleen.
Vilket resultat ger frukosten?
– Lärarna är väldigt nöjda. De säger att eleverna är lugnare, orkar mer och presterar bättre. Många lärare ser hellre att elever äter frukost i lugn och ro och kommer 10 minuter sent till lektionen, än att de börjar skoldagen med tom mage.
– Eleverna säger att de har fått bättre sammanhållning i skolan och hittat nya vänner. - Köket märker att matsvinnet minskar. Frukost ger en bra start på dagen vilket resulterar i att eleverna inte kommer superhungriga till lunchen och tar mer mat än de orkar äta upp. Dessutom tas rester tillvara och används till frukost dagen därpå.
– Frukosten är så mycket mer än frukost. Här möts elever och skolans personal i lugn och trygg miljö som inbjuder till samtal. Eleverna känner sig sedda. Vi pratar om allt och lyssnar på deras önskemål. För oss är det den allra största vinsten.
Hur ser budgeten ut?
– Vi har en budget för allaktivitetshuset och fördelar pengarna på olika aktiviteter. Vi har valt skolfrukost eftersom vi ser så många vinster. Vi kommer framöver att jobba mer kostnadseffektivt. Baka bröd istället för att köpa, till exempel, det blir helt andra kostnader.
Era bästa tips till skolor som funderar på att börja med skolfrukost?
– Starta frukost i samverkan med fler på skolan. Ta med skolans rektor från start.
– Gör det enkelt så att det inte blir mycket extra jobb, då håller det i längden. Frukosten behöver inte vara stor. För många räcker det med en smörgås eller en yoghurt.
– Tänk inte för mycket. Börja testa under en kort period och gör justeringar vartefter. Lyssna på vad eleverna tycker.
– Se vilka organisationer och föreningar som ni skulle kunna samverka med. Kanske en pensionärsförening, då får man generationsöversridande samverkan på köpet.