Så sätter du fart på försäljningen av KESO®!

En ny undersökning bekräftar att KESO® är en älskad klassiker – både som den är och i matlagningen. Men varning för att köparna är priskänsliga. Med kampanjpriser, smart display och inspiration kan du sälja mer.

Kärt barn har många namn och KESO® har för många människor blivit det allmänna begreppet för cottage cheese. Men det finns bara en äkta KESO®. Den gryniga lite syrliga färskosten kommer från Arla.

Under våren 2022 gjorde vi en undersökning på arla.se av svenskarnas vanor kring KESO®. På bara några dagar fick vi in över tusen svar. Över 90 procent av de som svarade var kvinnor. Troligen inte bara för att det är kvinnor som tycker om KESO® utan också för att det främst är de som handlar mat.

Tusentals söker på "keso" varje månad

Även svenskarnas beteende på nätet pekar på färskostens popularitet. Det är över 8 000 googlingar på termen ”keso” varje månad. För att inte nämna alla tusentals receptsök på både Google och arla.se där söktermen ”keso” ligger bland topp tio. Några vanliga sökningar är ”kesoplättar”, ”ostkaka med keso” och ”kesogratäng”.

De mest populära recepten med KESO® på arla.se är fattiga riddare, hamburgare, enkel ostkaka och vegetarisk lasagne med keso. Allra mest söks det på ”keso” i början av året, ännu ett belägg för att KESO® uppfattas som nyttigt och hälsosamt.

Precis som många vill kickstarta sitt nya liv med KESO® så kan du kickstarta försäljningen av KESO®. Ta hjälp av våra tips längre ner!

Priset är viktigast

Även om KESO® har många fans så visar vår undersökning att priset är avgörande för om köper eller inte. Endast 36 procent tyckte att KESO® var värt varenda krona medan 56 procent svarade att de främst köper när det är kampanjpris. Så många som 62 procent köper helst 500 gramsförpackningen. Dels för att de äter mycket KESO® och dels för att den större förpackningen känns mer prisvärd.

  1. Sätt KESO® på kampanjpris - Ge rabatt på minst 8 kronor per förpackning eller skapa ett "2 för X kr"-erbjudande. Kunden kommer uppskatta att få mer för pengarna.
  2. Lyft fram 3 alternativ - Fler alternativ fångar in fler kunder. Enligt vår undersökning var KESO® Naturell, KESO® Vanilj och KESO® Mini populärast.
  3. Satsa på 500 gramsburkar - De är mest populära och uppfattas som mest prisvärda
  4. Location, location, location! - För att fånga upp så många kunder som möjligt i deras shoppingresa: skapa en display mellan Frukt & grönt och Mejeri.
  5. Inspirera mera - Lyft olika recept med KESO® varje vecka i displayen. Displayen känns mer levande och du kan sälja fler produkter.
  6. Displaya tillsammans med frukt och bär - Det är den populäraste toppingen till KESO®. Välj frukt och bär i säsong för att skapa en prisvärd och attraktiv kombination.