Så säljer du mer mejeri i kristider!

Priserna stiger och svenskarna ändrar sina konsumtionsmönster. Men allt är inte nattsvart. Här får du tips på om hur du säljer mer mejeri.

Priserna på mejeri, matfett och ost började stiga redan sommaren 2021. Ökningen tog ytterligare fart under våren 2022, och accelererade än mer under sommaren, med 20 procentiga prisökningar i snitt de fyra senaste månaderna (from juli 2022).

Orsakerna känner vi alla till: krig, inflation och ökande priser på bland annat energi och insatsvaror. Livsmedel ökar kraftigt i pris och mejeri dessutom genomsnitt mer än andra livsmedel. Detta på grund av ökade priser på foder, bekämpningsmedel, diesel och el. Allt som bönderna behöver för att fortsätta förse oss med svenskodlade och -producerade livsmedel, inklusive mejeri.

Nya köpbeteenden hos konsumenterna

I takt med att inflationen ökar ser man en stor förändring i kundernas köpbeteende. Fler storhandlar, planerar måltiderna mer noggrant och byter butik till lågpriskedjor.

Och allt fler kunder väljer billigare alternativ i hyllan: till exempel Arla® Mild kvarg istället för KESO® och Arla Köket® Smör och rapsolja istället för Svenskt Smör från Arla®.

Dessutom har försäljningen av andelen privat label, egna varumärken, ökat lavinartat.

Ljusglimtar i mörkret

Om man bortser från en försäljningsuppgång av livsmedel under pandemin är det inga större förändringar i de totala försäljningsvolymerna av livsmedel jämfört med 2019. E-handeln har förvisso minskat sedan pandemin, men ligger på en högre nivå än den gjorde innan pandemin. Och snittköpet online är avsevärt högre än i butik. Den största anledningen till detta är att fler storhandlar online.

En annan påföljd av de stigande priserna är att svenskarna kommer gå mindre på restaurang och köpa mindre hämtmat. Enligt Retail Academics tror 66 procent av alla shoppers att de kommer spendera mindre på utemat och i stället kommer de laga ännu mer mat hemma. Statistik från arla.se visar också att sökningarna på billiga recept trendar. Här finns det då möjligheter för dig som handlare att både hämta hem försäljningsvolymen och ge kunderna en bra deal.

1. Ge matinspiration

Skapa superenkla måltidslösningar i butik med snabblagade recept. Exponera ingredienserna, produkter från olika kategorier, tillsammans. Det ska verka kul, gott prisvärt och enkelt. Välj gärna recept som funkar bra som matlåda, t.ex. korv stroganoff eller lasagne.

>> Här kan du läsa mer om hur du kan göra en måltidsaktivering i butik

2. Satsa på kampanjer

När priserna stiger handlar shoppern ännu mer på kampanj. Ge en rejäl rabatt på enskilda produkter. Ostar som Apetina® Vitost och Arla® Familjefavoriter Mozzarella passar perfekt att sälja på köp 3 betala för 2-kampanj. Enligt Retail Academics kommer småköpen att minska och storhandlingarna öka.

3. Fronta storpack

Kunderna kommer inte att sluta konsumera vissa varor, t.ex. yoghurt, eftersom det är en del av deras vardag. Satsa istället på produkter som går att sälja i storpack och som känns mer värda att köpa för en familj som konsumerar mycket.

4. Möblera om i mejerihyllan

Om du som butik ser ett stort skifte i mejerihyllan mellan vissa produkter, passa på att ändra om så att ni frontar varor som säljer mer och finns i storpack. Om din butik besöks mer av kunder som bor ensamma, t.ex. studenter, satsa på mindre förpackningar som kunden känner är prisvärd och som de kommer hinna äta upp innan bäst-före datumet.

>> Här kan du läsa mer om du hur du ska planera din mejerihylla

5. Lobba för helglyx

En liten bit dessertost till fredagen eller lördagen vill shoppern fortfarande ha, eftersom vi är vana att kunna unna oss. En del av restaurangkonsumtionen förflyttas nu, precis som under pandemin, tillbaka till hemmet. Att ha färdiga ostbrickor eller kampanj på ett visst varumärke (t.ex. Castello) där flera produkter ingår är ett bra sätt att få in de kunder som vill lyxa till det.

6. Skylta kundklubben

I kristider kan det verkligen löna sig att gå med i butikskedjans kundklubb. De bästa erbjudandena får medlemmarna. Passa på att påminna om det i butik och välj varor som ni vet kunderna uppskattar att köpa billigare. T.ex. smör och ost.

7. Lyft fram mejeri online

Den mest besökta kategorin online är mejeri enligt Retail Academics. Därför är det viktigt att ha ett stort sortiment – både välkända varumärken och private label.

8. Glöm inte hemkörningen

Kör hem varor till kunderna om du säljer online. Konsumenten vill hellre ha hemkörning än hämta i skåp och butik enligt Dagligvaruindex. Tänk på att fri frakt efter en viss summa är attraktivt då kunderna helst inte vill köra så mycket pga de höga bensin- och dieselpriserna.