Hemligheten bakom Cherrylicious succé

Reklamposters som stals i tunnelbanan, hajp på TikTok och Instagram och oväntat höga försäljningsvolymer. Så blev Yoggi Cherrylicious en supersuccé.

Varje år sedan 2010 har Yoggi lanserat årets smak. I maj 2024 släpptes Cherrylicious, en rosa yoghurt med smak av körsbär.

– Den säljer galet bra. Men vi fick kämpa hårt internt för den smaken. Körsbär är en vattendelare. Många tycker att smaken bittermandel påminner om Björnklister, säger Emma Barkström, brand manager för Yoggi på Arla. 

Hon och hennes kolleger trodde ändå starkt på den nya smaken och räknade högt med att under året sälja 800 ton, vilket är 15 ton i veckan. Redan första veckan såldes 26 ton, och efter det har försäljningen pendlat mellan 44 och 60 ton per vecka.  

– Nu har hajpen lagt sig något. Men Cherrylicious kommer att få vara kvar i sortimentet. Det är inte varje årets smak gör det. 

Årets smak 2024 engagerar 

Idén med årets smak är att det ska hända något kul i hyllan med den marknadsledande fruktyoghurten. Ibland testar kunderna kanske den smaken en gång och sedan går de tillbaka till sin vanliga Yoggi med hallon eller jordgubbe.  

Cherrylicious blev inte bara en försäljningssuccé. Långt innan yoghurten var ute i butik började intresset bubbla hos svenska folket. På Instagramkontot Matsiktet, som ger koll på nyheter i butikshyllorna, blev engagemanget enormt med kommentarer som ”Mer körsbär till svenskarna” och ”Jag dööööör!!!! Äntligen Cherry!!!”. 

Över 180 000 visningar på TikTok 

Marknadsföringen med snälla och humoristiska sexanspelningar har också varit framgångsrik. I en kort reklamfilm pratar en man högt i sömnen om Cherry och frun blir svartsjuk – ända tills hon med lättnad ser Cherryliciouspaketet på sängbordet. 

Kampanjens posters med blev snabbt hett villebråd i Stockholms tunnelbana. Särskilt den med texten ”En snabbis på morgonen”. En tjej som hängt upp affischen över sängen lade upp det på TikTok och fick över 180 000 visningar.  Sedan blev Arlas kundcenter nerringt av folk som ville komma åt affischen.  

Vi har fått trycka nya flera gånger, hittills har vi skickat ut över tusen affischer.  Till slut blev det ohållbart att hantera, säger Emma Barkström. 

Kan man konstatera att sex säljer? 

– Man kan tolka det som man vill. Men det sägs ju att körsbär är ett av de sexigaste bären eller frukterna. Och man ska bli glad av Yoggi.  

Därför blev det körsbärssmak 

Att det blev en yoghurt med körsbär beror på en kvinna som vann en tävling i Musikhjälpen. Hon fick utse Yoggi årets smak 2023. Och valde länge mellan körsbär och vattenmelon/pithaya som till slut segrade. Men då blev körsbär ett enkelt val året därpå. Och inte nog med att Cherrylicious har sålt bra, den har även hjälpt andra Yoggismaker att sälja mer och ta marknadsandelar.

Hur ska ni slå den här succén 2025? 

– Det får ni vänta med att se och smaka till vecka 38 nästa år när det kommer en ny årets smak inom original. Men redan vecka 7 kommer årets smak inom Yoggi mini.