Arla® Protein Food To Go: driver tillväxt i kylhyllan
Proteinprodukter har tagit steget från nisch till norm. Arla® Protein Food To Go möter en växande efterfrågan på hälsosamma, bekväma måltidslösningar – och levererar både smak, näring och försäljningspotential.
Protein som driver försäljning
Proteinberikade produkter har på kort tid gått från att vara ett träningsattribut till att bli en självklar del av vardagen för en bred målgrupp. I takt med att konsumenter söker smarta lösningar för en hektisk livsstil – utan att kompromissa med näring eller smak – har efterfrågan på måltidsshakes ökat markant. Arla Protein Food To Go är utvecklad för att möta just detta behov: en komplett, välsmakande måltid i dryckesform, med 30 gram protein per flaska samt tillsatta fibrer, vitaminer och mineraler.
– Arla Protein Food To Go är ett gott måltidsalternativ för konsumenter i farten, säger Caroline Arentoft som är category, brand & marketing manager för Arla Protein. Den är enkel att ta med, mättar effektivt och passar perfekt in i dagens on-the-go-beteende.
Träning, hälsa och efterrättskänsla – därför väljer konsumenter protein
Urban Sjöström har arbetat som säljare för Arla i närmare sju år, den senaste tiden med bland annat protein. Han menar att det främst är hälsa och träning som styr konsumenterna när de köper proteinprodukter, antingen i samband med träning eller för att stötta en hälsosam livsstil.
– Många yngre köper proteinprodukter men vi ser också att den äldre målgruppen, de som är 55 år och äldre, ökar. Särskilt proteinprodukter som liknar efterrätter, såsom puddingar, är särskilt populära bland äldre konsumenter. Dryckbara proteinalternativ är efterfrågade av både yngre och äldre konsumenter, särskilt när de är lätta att ta med och konsumera i farten, säger Urban Sjöström.
Urban Sjöströms bästa tips för att lyfta proteinprodukter i butik
-
Erbjud både kylda och okylda proteinalternativ
Det ger konsumenterna större valmöjligheter och tillgodoser både spontanköp och planerade inköp. -
Samlad exponering
Skapa en tydlig sektion för alla proteinrelaterade produkter och använd gärna säsongsanpassade skyltar för ökad exponering, såsom ”efter nyår” när många konsumenter fokuserar på hälsa och träning. -
Multipel placering
Om du har möjlighet, placera proteinprodukter på flera ställen i butiken. Det ger kunderna fler möjligheter att upptäcka dem. -
Använd multiköp-erbjudanden
Till exempel ”2 för1” för att öka volymen. -
Spontanköp vid kassan
Placera kylda proteinprodukter nära kassan för impulsköp, särskilt om det finns gym i närheten. -
Satsa på kreativa placeringar
Till exempel nära osthyllan för att locka konsumenter som söker mer näringsrika alternativ. Se dock samtidigt till att proteinprodukterna inte ”försvinner” in bland andra livsmedel och gör att de blir osynliga.
En kategori i tillväxt – med smak som säljer
Arla Protein Food To Go lanseras i två beprövade smaker: choklad/karamell och vanilj/hasselnöt – båda tydliga konsumentfavoriter inom segmentet. Fler smaker är redan under utveckling, med fokus på fruktiga profiler och fortsatt rena ingredienslistor.
– Vi ser ett växande intresse för måltidsshakes, både i Sverige och internationellt. I länder som Storbritannien, Grekland och Danmark har kategorin redan etablerat sig starkt. Nu ser vi samma trend ta fart här hemma, säger Caroline Arentoft.
Med Arla Protein Food To Go får butiker en produkt som kombinerar hög funktionalitet med bred smakpreferens – och som möter konsumenternas ökade krav på bekvämlighet, hälsa och transparens. Kort sagt: en måltidsshake med extra allt, som gör skillnad både i kundens vardag och i butikens försäljningsstatistik.
