Årets Smak 2020: Syra

Syra är den viktigaste smaktrenden 2020. Det visar resultatet från en genomgång av de viktigaste smaktrenderna som vi på Arla gjort tillsammans med vårt nyinstiftade Smakråd. I år är det andra året i rad som vi presenterar Årets Smak, ett verktyg som gör det lättare för proffs att tolka och använda mattrender.

Syra är Årets Smak 2020

Under 2020 kommer vi utforska och experimentera mer än någonsin med syrliga smaker. Det visar en trendundersökning som vi tagit fram tillsammans med vårt nyinstifade Smakråd

 

För första gången någonsin har smaken syra kartlagts ur ett sensoriskt-semantiskt perspektiv av Arla tillsammans med fil.dr i sensorik Johan Swahn. Tillsammans med salt, fett och sötma är syra en av de absolut vanligaste och viktigaste smakskaparna vid matlagning. Trots det är användandet av syrliga smaksättare för många begränsat till vinäger eller citron. För att få fler att upptäcka en hel värld av syrliga nyanser har Arla tillsammans med Johan Swahn kartlagt och definierat 10 nyanser av syra: citrus, söt, fruktig, bärig, blommig, örtig, mejeri, umami, salt och besk

arets-smak-2020-action-1200x675.jpg

Årets Smak har utvecklats

Att kombinera trendspaning med fördjupad kunskap om mejeriprodukters roll som smakbärare känns både angeläget och roligt.

Förra året lanserade vi för första gången Årets Smak – en kombination av trendspaning och smakverktyg som hjälper matkreatörer att tolka och applicera smaktrender. Responsen från branschen var positiv och i år presenterar vi ett utökat koncept som förutom smakpaletter och recept också innehåller en unik smakkarta över syra, framtagen i samarbete med med Johan Swahn, doktor i sensorik.

Utöver detta så har vi i år instiftat och tagit hjälp av vårt smakråd, bestående av Jimmi Eriksson, Årets kock 2016, Sebastian Pettersson, Anders Isaksson och Fredrik Andersson, samtliga medlemmar i Svenska Kocklandslaget.

Vi är glada över det positiva mottagande Årets Smak fått från kockar och konditorer och det är givande att kunna bidra till att höja branschens smakkunskap, säger Inger Myresten, marknadschef på Arla Pro.