Inköpsförslag som ger återköp
ADAs algoritmer ger smarta rekommendationer för att optimera sortimentet. Dina produktrekommendationer drar nytta av all den data vi har om olika produkters och kategoriers försäljning. Du får förslag på vilka produkter som har störst försäljningspotential för just din butik. Rekommendationerna uppdateras den 1:a i varje månad.
Nära 80% av de rekommenderade produkter som placerats på hyllan ger återkommande köp
Teddy Edlund, Data Scientist, Arla
Hur fungerar ADA?
Det fungerar ungefär som när ni planerar och optimerar hylla och sortiment tillsammans med våra duktiga säljare och butiksutvecklare. En av fördelarna med att ha en digital säljassistent är att den ständigt analyserar marknadstrender och nya produktlanseringar. Utifrån de insikterna får du sedan uppdaterade produktrekommendationer för din butik varje månad.
Du får produktrekommendationerna från ADA på mail varje månad, eller av din Arla-säljare.
ADA används av över 2000 butiker. Eftersom återköpsfrekvensen är så hög vet vi att rekommendationerna har bra kvalitet.
Vi ser att butiker har en outnyttjad potential inom mejeri. Med datadriven analys vill vi hjälpa våra kunder att med samma hyllutrymme öka omsättningen.
Mattias Ramstrand, Data Scientist, Arla
ADA används av över 2000 butiker. Eftersom återköpsfrekvensen är så hög vet vi att rekommendationerna har bra kvalitet.
Under maj och juni 2025 rullar vi också ut nya produktrekommendationer på Kundportalen, med ambitionen att ytterligare öka omsättningen i mejerihyllan.