Aggarpsskolan
Hur firade ni segern i Arla Guldko 2020?
Vi firade vår seger i Arla Guldko på kvällen direkt efter den digitala finalen den 9 november. Det var vi kockar, tillsammans med chefer, rektorer och några inbjudna gäster som firade tillsammans. Sammanlagt var vi cirka 20 personer, coronasäkert sittandes vid var sitt bord. Vi skålade i alkoholfritt mousserande vin och njöt av osten och delikatesserna som vi hade fått i fina korgar av Arla. Kvällen blev jättetrevlig, det var en bra tillställning.
Eleverna är ju stolta så klart och har också firat. Vi gjorde en elevstyrd dag och då blev det tacoinspirerad mat. Mycket uppskattat! Den fina guldkossan har varit på rundvandring i skolan så att alla elever har fått se den. Det är fantastiskt att vi vann. Vi går faktiskt fortfarande och småler åt segern.
Varför vann just ni?
Helheten, samarbete och teamwork mellan alla som jobbar i skolan och eleverna. Vi jobbar väldigt strukturerat för att få en helhet där alla detaljer finns med och det var nog en viktig del i segern. Hela vår skola genomsyras av engagemang i olika forum. Vi har inte bara några få eldsjälar som driver arbetet, utan många personer på olika platser. Ur detta har bland annat ”Kockfritids” skapats, där elever är med och förbereder skolans mellanmål. Såväl lärare och rektorer som chefer och måltidsstrateger är delaktiga i måltidsarbetet. Vi gör våra gästerna delaktiga varje dag, inte bara möte med matrådet några gånger under terminen.
Vilka är dina bästa tips för att sprida matglädje?
Bjud in! Säg hej, hur mår du, välkommen. Glädjen kommer från oss i köket. Gästerna ska känna sig sedda. Man måste lyssna på eleverna och vara transparent. Matglädje handlar inte om att bara tillaga populär mat. Det handlar om lärande varje dag i matsalen. Vi har smakstationer och luktstationer dit var och en kan gå och utforska. Nu har vi även en smakvagn som vi går ut med till borden. Det skapar ett annat möte, gästen blir verkligen sedd. Det handlar även om att det är rent och snyggt, att kunna se de små detaljerna. Besticken – hur ser de ut, hur låter de?
Vilka är dina bästa tips för att skapa engagemang?
Ha daglig dialog med eleverna. Vad eleverna tycker är A och O. Gillar inte eleverna det vi gör, tar vi bort det. Tycker eleverna att det är det bra, så fortsätt vi. Sprid engagemanget ut i skolan. Knyt nyckelpersoner till dig från olika håll, från hemkunskapen, fritidspedagoger, lärare och så vidare. Rektorer är viktiga, de ska svara ja före nej. Gör saker inom pedagogiska ramar. I matsalen är det vi i köket som har det pedagogiska värdskapet. Var beredd på att det tar tid! Det har tagit oss 1,5 år att få den helhet i samverkan vi har nu. Men man måste ge sig tid för lugnare perioder, man kan inte vara innovativ hela tiden.
Aggarsskolans bidrag till Bästa Matglädjeskola
Kockarna på Aggarpsskolan i Svedala vill göra eleverna delaktiga i vilka maträtter som ska serveras i deras skolrestaurang. Med delaktighet får man engagemang – och det är matglädje för kockarna. Nu är skolrestaurangen finalist i Arla Guldko 2020 i tävlingskategorin Bästa Matglädjeskola.
David Gustavsson är förste kock på Aggarpsskolan som tillsammans med sina tre kollegor serverar 700 gäster i skolrestaurangen varje dag. Att de kommit till final i Arla Guldko ser han som en bekräftelse på det goda samarbete som råder på skolan.
- Vi gör ett bra jobb tillsammans, det är ett väldigt gott samarbete mellan oss som jobbar i köket, pedagoger och rektorer. Det finns ett gemensamt intresse för barn, mat och pedagogik hos alla. Vi är väldigt stolta över det vi gör och att vi kan erbjuda en fin måltidsupplevelse till gästerna varje dag, säger David Gustavsson.
I skolrestaurangen kan gästerna välja bland flera olika maträtter, vegetariskt alternativ, dagens soppa och om man har tur, ”Gårdagens”, favoritmat från dagen innan som en extrarätt. Om inte det lockar finns det alltid en varierad och stor salladsbuffé. Maten är tillagad från grunden på råvaror enligt säsong.
Som en del i att engagera barnen har skolan ”Kockfritids” två gånger i veckan tillsammans med elever och pedagoger. På ”Kockfritids” hjälps alla åt att förbereda dagens mellanmål. Oftast används då råvaror som blivit över under veckan. Här visar man eleverna hur man tar till vara på maten och minskar onödigt svinn.
- Men det viktigaste för att få med oss våra gäster på resan mot en mer hållbar och klimatsmart måltidsupplevelse, är de samtal vi har med dem varje dag. Små saker över tid ger stora resultat på sikt, säger David Gustavsson.