För Ida Lindgren, kock på Rösekullens förskola i Gråbo, är det inte bara en varierad meny som lockar barnen att äta. Här är presentationen av maten central för gästernas matglädje. 

Rösekullens forskola

Hur jobbar ni med era matglada presentationer?

För mig är det jätteviktigt att prata med pedagogerna – och med barnen. Då kan jag snappa upp sådant som rör sig i deras huvuden för stunden.

– Jag ser alltid till att hålla koll på vilka teman avdelningarna jobbar med. Då kan jag anpassa maten och hur jag presenterar den efter det. För mig är det jätteviktigt att prata med pedagogerna – och med barnen. Då kan jag snappa upp sådant som rör sig i deras huvuden för stunden. Om någon kommer till förskolan i ett par Spiderman-byxor kan jag välja att duka i Spiderman-tema. Och barnen är gärna i köket. De följer med och hämtar frukt, snappar upp dofter och pratar mat med mig. Det är jätteroligt!

Hur gör ni barnen matintresserade?

– Vackra och roliga presentationer skapar nyfikenhet kring maten. Vi har fått barnen att älska grönsaker bara genom att vara lite finurliga i hur vi skär upp dem. En morot i en gryta blir intressantare om den är skuren som en blomma. Då tänker barnen inte på att det även finns andra grönsaker i grytan. De är bara fokuserade på att de äter en blom-morot.

– Pedagogerna är också jätteviktiga. I samtalen runt borden beskriver de rätterna på ett lockande sätt. Barnen frågar nästan alltid vad det blir för mat, och det är stor skillnad på svaren ”nån slags soppa” eller en ”solgul blomkålssoppa”. 

Hur arbetar ni kring miljö och matsvinn?

Genom att få barnen att uppskatta grönsaker har vi också kunnat minska betydligt på köttanvändningen. 

– Våra presentationer är faktiskt bra även ur miljöperspektivet. Eftersom barnen uppskattar det vi serverar behöver vi inte kasta mycket mat. Genom att få barnen att uppskatta grönsaker har vi också kunnat minska betydligt på köttanvändningen. Barnens intresse för grönsaker gör också att de har slutat fråga varför vi inte serverar gurka och tomater varje dag. De vet att vi serverar grönsaker och rotfrukter som är i säsong och de vet att det är bättre för miljön. De är med på tåget helt enkelt.

Fler idéer från Rösekullen

  • Finurliga namn: ”Labyrintsoppa” i stället för spenatsoppa och ”Snögröt” i stället för mannagrynsgröt kan väcka barnens nyfikenhet på rätter de annars skulle rynka på näsan åt.
  • Vackra former: Barnen får komma med förslag på hur de hembakta bröden ska se ut och vill numera bara äta hembakt.
  • Visa upp ditt arbete: Även Instagram och Facebook är jättebra sätt att få med föräldrarna i matglädjen och prata med sina barn om vad de äter på förskolan.