På förskolan Sagostugan i Köping har Nina Jensen och Andrea Åkesson skapat ett kök som nästan alltid har besök av barn. Här är måltiden en viktig ingrediens i förskolans pedagogik.

Hur samarbetar ni med förskolans pedagoger?

Vi får idéer kring maten utifrån de teman barnen arbetar med.

– Vi är med på pedagogernas möten och måltiden är alltid en viktig samtalspunkt. Vi får idéer kring maten utifrån de teman barnen arbetar med. Pedagogerna vet också vad som händer i köket och kan prata med barnen om den mat de ska få. Det väcker barnens nyfikenhet och den är jätteviktigt för matglädjen. Varje dag skriver vi en liten matfundering i anknytning till dagens lunch.  Barnen och pedagogerna samtalar om den tillsammans och det blir väldigt spännande diskussioner kring matbordet.

Vad gör ni mer för att väcka nyfikenheten kring mat?

– Vi låter två minikockar vara med i köket varje vecka. De får titta närmare på våra noga utvalda råvaror och följa med oss i arbetet. Häromveckan tog vi med oss en pastamaskin hemifrån. Då fick de vara med och göra pasta från grunden. De flesta har bara sett pasta i färdiga förpackningar i mataffären. På det här sättet lär de sig att mat också är ett hantverk och att det finns en massa spännande råvaror att upptäcka.

Hur tar ni hänsyn till miljön i ert arbete?

– Vi jobbar med tanke på miljön i allt vi gör och barnen är med på tåget. De är till exempel med när vi källsorterar. Vi har svinnmätningstävlingar mellan avdelningarna där de som slänger minst mat blir miljöhjältar. Två dagar i veckan serverar vi helvegetariskt och barnen ifrågasätter aldrig varför de inte får kött. Vi skriver inte att det är vegetariska rätter, utan berättar i stället vad det är för gott vi serverar. Vi pratar om varför vi inte ska äta så mycket kött och om allt vi kan göra med grönsaker. Våra barn är väldigt medvetna. 

Fler tips från Sagostugan

  • Vidareutbildning: Vi har gått surdegskurs och har precis anmält oss till en kurs i vegetarisk matlagning. Utbildningar är jättebra sätt att inspireras.
  • Tålamod: Om barnen inte tycker om din grönsaksrätt första gången, ge inte upp. Servera den igen. Barn vill gärna känna igen det de ska äta. Ge dem tid.
  • Inspireras av andra: Följ andra förskolekockar på sociala medier. Det finns många bra förebilder att utbyta idéer med.