Bästa Matglädjeförskola – Förskolan Skogsbacken, Svenshögen

arla-guldko-2018-matgladje-forskola-1200x675.png

 

Skogsbackens förskola framgång kan kokas ner till att de väcker barnens nyfikenhet för mat. Genom olika moment som fotoutställningar med barnens tallrikar och mackor, sensorik och produkters smakresa involverar de barnen och lyfter maten från något man äter till en helhesupplevelse.

Intervju med Mona Utsten, kock på Skogsbackens förskola, Bästa Matglädjeförskola 2018

Hur jobbar ni med hållbarhet kring maten?

– Hela vår verksamhet genomsyras av hållbarhet och 2017 vann vi Stenungsunds kommuns miljöpris. Vi har valt tre olika KRAV-märkningar för vår livsmedelshantering. Vi arbetar kontinuerligt med matsvinn, pratar mycket med barnen och kallar oss ”planetskötare” som inte slänger mat och därför alltid tar många små portioner så att vi orkar äta upp.

Jobbar ni mycket med växtbaserad matlagning? Och hur får ni barnen att tycka grönt är gott?

Gröna tips!

  • Presentera nya ”grönsakskompisar” då de kommer på besök, ge dem namn och kanske en sång.
  • Lär barnen att nästan allt går att använda på en råvara. Det som blir över när vi t ex river eller rostar en morot sparar vi till en fond dagen därpå. Blasten på morötter och rödbetor kan hackas ner i goda kalla såser eller i sallader.
  • Torka apelsinskal och använd som smaksättare i grytor.
  • Mumsa även på ogräs. Det är en fröjd att se hur barnen exempelvis äter kronbladen på maskrosor och märker hur söta och goda de är, samt vad vackra de blir i en sallad.
  • Lär dem också att källsortera så att de blir medvetna om att skräp slängs på olika ställen.

– Varje dag har vi ett vegetariskt lunchalternativ. Två dagar i veckan har vi en helt vegetarisk lunch, för att lära barnen att det är självklart att äta grönt protein. I vår matlagning ingår mycket rotfrukter som vi blandar med köttet. Grönsaker serveras alltid som en förrätt. Det smakar gott när vi tänker bort köttet och smaksätter det växtbaserade på samma vis. Linsstroganoff är en höjdare och gröna biffar går att variera i det oändliga.

Vad gör ni aktivt för att öka intresset hos barnen för grönt?

 – De får minst sex olika sorters säsongsgrönsaker att välja på. Det blir mycket kål och rotfrukter, även bönor av olika sorter. Pedagogerna har ett stort ansvar att sälja in varje grönsak på bordet. Målet är att barnen ska bli så nyfikna att de vill prova. Det är viktigt att visa barnen hur de själva kan skapa en vacker tallrik och få dem att våga ta en ny grönsak för just färgens skull till sin "tallrikstavla".

Berätta mer!

– Vi har en utställning med foton av fina tallrikar och mackor i restaurangen. Den handlar om att lära känna ”grönsakskompisarna”, t ex hur låter en kikärta då jag blundar och tuggar på den? Är det någon smak jag känner igen? Vi har även vår ”smakresa”, där vi lär ut att en grönsak kan smaka olika beroende på hur den tillagas. Vi river, rostar, har hela råa bitar, gör puréer, smakar och betygsätter. Vi kollar vad grönsaken smakar om man gör bröd, soppa, pizza och glass. Det öppnar barnens sinnen och de kan förklara att de gillar rostad rödbeta, men inte en rå. Egna odlingar har vi också och det väcker större lust att smaka det man själv har odlat och plockat in. Barnen är med i köket och att få servera kompisarna är viktigt.

Hur lång är lunchen?

– Det viktigaste är att ge måltiden tid och se vilka pedagogiska värden den har. Våra barn sitter nästan alltid en hel timme och äter både frukost och lunch. Det blir många härliga samtal kring mat och annat.