Månadens burgare - Ett lönsamt koncept för att testa nya smaker

Månadens burgare - Ett lönsamt koncept för att testa nya smaker

Konceptet "Månadens burgare" är ett enkelt sätt att variera menyn och testa nya smaker. Att variera sin meny är smart och visar att restaurangen inte står still och det finns en nyhet som gästen blir nyfiken på. Konceptet ger också möjlighet att testa vilka smaker dina gäster uppskattar mest och vad som gett störst lönsamhet.

Bättre ost och beröm hos Burger & Bangers

Under mars månad 2020 har Stellan Linde på Burgers & Bangers i Norrköping provat Arla® Pro cheddar. Osten har lagts på Månadens burgare, både i foodtrucken och på restaurangen.

Med Arla® Pro Lagrad Cheddar på blir råvarupriset 33 öre högre per burgare än om man väljer en smältost. Men tack vare kvaliteten på osten vågade man sätta priset högre än annars. **Då är plötsligt 33 öre extra per burgare en lönsam investering. **Det räcker att höja priset med 1 kr för att det ska vara en bra affär.

Om du säljer 100 burgare satsar du 33 kronor för att tjäna 56 kr. Och kan du höja priset med 5 kronor, tack vare osten, är det en kanoninvestering. Då tjänar du in 413 kronor extra på satsade 33 kronor!

Här kan du läsa mer om hur det gick för Burger & Bangers

Recept på olika hamburgare