Gurkmeja har en helt annan smakprofil än sina släktingar galangal och ingefära. Den starkt gula jordstammen ger en mustig nästan jordig smakupplevelse och kan addera en spännande kryddighet med bittra toner. Det ämne i gurkmeja som gjort rhizomen populär i hälsorecept är kurkumin som enbart är lösligt i fett och därför passar bra att använda tillsammans med fetare mejeriprodukter.

listbild-gurkmeja-1200x675.jpg

I Sverige har torkad gurkmeja traditionellt använts främst för dess starka gulfärgande egenskaper men den färska varianten har under de senaste åren seglat upp som en populär ingrediens i allt från hälsoshots till asiatisk matlagning. Till skillnad från sina släktingar galangal och ingefära är gurkmejan mildare och har en aromatisk smak med jordiga och varma mysktoner. Den är kryddig och bitter till smaken och med inslag av ingefära och apelsin. Gurkmeja innehåller ämnet kurkumin som anses vara hälsobringande och agerar bland annat som en antioxidant. Då detta ämne inte är vattenlösligt utan endast löser sig i fett lämpar det sig väl att använda mejeriprodukter som smör och grädde tillsammans med gurkmeja. Gurkmeja är också, tillsammans med ingefära, huvudingrediens i guldmjölk som är en klassisk ayurvedisk hälsodryck.

Tillsammans med Johan Swahn, doktor i sensorik, har vi på Arla tagit fram en överskådlig smakpalett för Gurkmeja. Syftet är att både professionella och matlagningsintresserade konsumenter enkelt ska kunna se vilka smaker som passar ihop med just den här peppartypen. Vi hoppas att underlaget ska göra det enklare att experimentera med nya trendande ingredienser och hitta nya oväntade smakkombinationer. 

++ = bästa kompisar

+   = kompisar

 

++

Oregano, rosmarin, basilika, anis, kokos, pekannötter, stjärnanis, timjan, salvia, citronverbena

+

Fänkål, galangal, kryddpeppar, svartpeppar*, koriander, saffran, kardemumma, pepparmynta, kamomill, mint, svartvinbär, grapefrukt, ingefära, blomkål

 

* Hälsa - svartpeppar hjälper att ta upp gurkmejas hälsofrämjande egenskaper