Arla Perfect Store – Hyllan i fokus (bara lite längre för två rader)

Din hylla fungerar både som inspiration och inköpslista för kunderna. Därför kan du också i hög grad påverka vad som säljs genom att planera den på rätt sätt. Här är fyra saker som är bra att veta innan du börjar.

Du måste vara inloggad för att skicka formuläret. Om du är inloggad och ändå inte kan skicka det, se till att "Do not track" inte är aktiverat i din webbläsares inställningar.
Vi behöver sitt samtycke innan du kan ladda ner vår rapport

Att planera avdelningen bygger på produkternas användningsområde och på kundernas behov. Här är grunderna för hur du gör det.

  1. Segmentera efter konsumtionsbehov, det hjälper kunden att hitta. Dela upp i Frukost & mellanmål, Matlagning & bakning och Laktos- & mjölkfritt
  2. Placera olika produktsegment vertikalt för att de ska synas bättre och bli lättare för kunden att hitta.
  3. Placera de olika vertikala segmenten efter impulsgrad. Produkter med hög impulsgrad, t ex fruktdrycker och småmål, ska komma tidigt i kundströmmen.

Så planerar du din mejerihylla

Var noga med att ge varje segment rätt mängd yta. Ju högre värdeandel, desto mer plats. Produkter med stark försäljningstrend behöver också mer hyllutrymme.