Reklamationer måste rapporteras omgående, dock senast 2 arbetsdagar efter leveransen. Om du misstänker ett allvarligt produktfel, ring Kundcenter så snart som möjligt på 0775-77 11 77.

Arla jobbar varje dag med analys av reklamationer för att förebygga dem och därför är det viktigt att rätt orsakskoder används. Har ni även ytterligare information som till exempel produktstämpling så är det mycket värdefullt för oss.

1. Starta en reklamation

Från startsidan, din översikt, kan du skapa en reklamation på 2 sätt.

1. Klicka på fliken Leveranser och klicka sedan på Reklamera på den leverans det gäller.
2. Klicka på fliken Reklamationer och klicka sedan på knappen Skapa Ny.

Om du väljer alternativ 1, gå direkt till steg 3 i den här guiden
Om du väljer alternativ 2, följ guiden steg för steg nedan.

Steg1-reklamation-alt1-1200x571.jpg

Steg1-reklamation-alt2-1200x545.jpg

2. Välj leverans

Klicka på Välj på den leverans du vill skapa din reklamation mot. Du kan även söka på följesedel för att hitta rätt leverans.

Steg2-reklamation-leverans-1200x559.jpg

3. Välj produkt

Klicka på Skapa reklamation på den produkt som du vill reklamera.

Har du fått fel produkt och hittar inte den i listan? 

När du fått en annan produkt istället för den beställda, välj den produkt du inte fick och välj Fel artikel levererad som orsakskod. Därefter kan du välja om du vill behålla produkten eller inte.

Steg3-reklamation-produkt-1200x581.jpg

4. Välj orsakskod

Välj den orsakskod som passar bäst in på den anledning till att du vill reklamera produkten. Alla koder kräver olika typer av information och måste fyllas i för att gå vidare med reklamationen. Var god fyll i så detaljerat som möjligt.

Välj sedan hur många produkter du vill vill reklamera. Antalet skrivs i STYCK. Om du vill reklamera en hel kartong ska du därför fylla i antalet produkter i kartongen (6 st, 8 st, 10 st etc), inte bara 1 kartong.

Steg4-reklamation-orsak-1200x514.jpg

5. Skapa fler reklamationer

Efter du skapat en reklamation på en produkt ser du en kort sammanställning av det du reklamerat. Lägg till fler reklamationer om du behöver innan du klickar vidare på Fortsätt.

reklamation-steg5-1200x581.jpg

6. Granska & skicka in

Här får du se en sammanställning av alla produkter du vill reklamera. Om allt ser bra ut klicka på Skicka.

reklamation-steg6-1200x445.jpg

7. Reklamationen är inskickad

Efter du klickat på Skicka kommer sidan stå och ladda en stund, men du kan lugnt byta sida eller stänga ner webbläsaren, din reklamation kommer att hanteras ändå.

reklamation-steg7-1200x445.jpg