Skapa reklamation

Är det något fel med en vara, saknas något i din leverans eller har du fått en produkt du inte beställt? Här beskriver vi hur du gör en reklamation på kundportalen!

Reklamera rätt, reklamera direkt

Reklamationer av till exempel saknade, skadade eller fellevererade varor ska göras omgående och senast två vardagar efter leveransen. Fel som har att göra med produkten kan reklameras fram till och med produktens angivna bäst före-datum.

Reklamationen bedöms på mejeriet och för godkänd reklamation skapas en separat kreditfaktura. Du kan registrera reklamationen och följa ärendets status på Kundportalen.

Om ett allvarligt produktfel eller större leveransfel skulle uppstå, kontakta Kundcenter på 0775-771177. Som allvarligt produktfel betraktas produkter som kan ha hälsopåverkan eller som innehåller främmande föremål. Konsumenter hänvisar du till Arla Forum på 020-99 66 99.

Felbeställning

Om du har gjort en felbeställning så är detta inte grund för en reklamation. Kontakta vårt Kundcenter för support, kundcenter@arlafoods.com eller 0775-77 11 77.

Så här startar du

Börja med att logga in om du inte redan är inloggad. Klicka sedan på Reklamationer.

Starta reklamation

Reklamationssidan

På fliken Reklamationer under Mina order visas sidan med de senaste följesedlarna och sökfält. Här skapar du din reklamation.

Sida för att se eller skapa reklamationer
1

Välj leveransdatum direkt...

Om du vet vilket datum varan levererades, välj rätt följesedel med hjälp av de föreslagna datumen.

2

...eller ange följesedel/artikel

Om du inte minns datumet, skriv in följesedelns nummer eller varans artikelnummer i sökfältet. Ange ett tidsintervall och välj rätt följesedel bland de som presenteras.

3

Välj följesedel

Markera önskad följesedel och klicka på Reklamera leverans

Välj artikel från följesedeln

Välj artikel från aktuell följesedel

När du har valt en följesedel kan du söka bland artiklar. Om du har flera order på samma följesedel kan du även söka på ordernummer. Välj sedan den artikel som ska reklameras.

Fyll i information om din reklamation

När du har valt artikel ska du svara på några frågor för att beskriva ärendet. Klicka sedan på Reklamera artikeln. Välj sedan ny artikel om du ska reklamera fler produkter från samma följesedel. De artiklar du valt att reklamera visas i varukorgen längst upp till höger.

Klicka på Summera och bekräfta när du har är färdig med reklamationerna på denna följesedel.

Två produkter i varukorgen

Observera att:

  • Om du har fått fel artikel levererad, använd feltypen "Fel artikel", för att bli krediterad den beställda artikeln. 
  • Om du har lagt mer än en order för samma artikel måste varje rad reklameras.
  • Om du redan har reklamerat ett antal av en produkt kan bara återstående kvantitet reklameras.
  • Återkallelse används bara om Arla per brev har begärt en vara i retur.
  • Om din reklamation rör ett kvalitetsfel är det viktigt att vi får ta del av produktens märkning.

Bekräfta din reklamation och skicka in den

Kontrollera att alla uppgifter stämmer och klicka på Bekräfta och skicka för att skicka in din reklamation.

Lagersaldo

Reklamationen har inte någon automatisk koppling till ditt lagersystem, så du kan behöva justera ditt lagersaldo när du reklamerat en artikel.

Sida för att bekräfta och skicka in reklamationen

Skriv ut eventuell retursedel

Vissa reklamationer kräver att du returnerar varan innan vi kan handlägga ärendet. I så fall skapas en retursedel. Skriv då ut eller skriv av retursedeln som visas när du skickar in reklamationen. Fäst den på varan och placera varan i en separat lastbärare så att chauffören lätt kan identifiera den. Lägg gärna läckande artiklar i en påse.

Om du missat att skriva ut retursedeln, eller vill skriva ut den igen, kan du lätt göra det från Mina reklamationer.

Reklamation mottagen

Retursedeln hittar du även på fliken Reklamationer under Mina ärenden.
Klicka på Mina order / Reklamation om du vill reklamera fler produkter.

Kundcenter

Kontakta oss via kontaktformuläret nedan, vi svarar senast inom en arbetsdag.

Kundcenter har öppet: 
Mån-fre: 07.00-17.00
Lör, sön samt röd dag: 08.00-17.00

Vi på Arla svarar gärna på dina frågor.

0775-77 11 77

Läs vanliga frågor och svar här.

Dina kontaktuppgifter

Till toppen