VINNARE: Bästa Seniormatglädje – Tre Stiftelser

På Tre Stiftelsers äldreboenden i Göteborg kan inte matglädjen falla mellan stolarna. Här finns bland annat checklistor som garanterar härliga måltider, berättar kostchefen Emil Jacobsson.

Tre Stiftelser, Göteborg

Hur skapar ni matglädje genom utbudet?

– Vi lagar mat till 384 personer och de kan alla välja husmans, dagens eller vegetariskt. Våra restauranger har fullständiga rättigheter och vi har ett eget bageri. Det levererar nybakat matbröd fem gånger i veckan och nybakt kaffebröd två gånger i veckan. Till kvällsmat finns ett alternativ plus en matig kall röra som passar utmärkt på vårt färska bröd. Vi låter också alla våningar fylla i önskematsedel och de mest önskade rätterna kommer med på matsedeln.

Hur jobbar ni med måltidsupplevelsen?

– Vi ger personlig service och även kökspersonalen pratar mycket med de boende. Varje våning har kostombud och för att varje måltid ska andas matglädje har vi en måltidschecklista. Där står vad som ska göras inför, under och efter måltiderna. Det handlar bland annat om behaglig ljudmiljö, dukning, värmda tallrikar, matuppläggningar och avdukning. Då och då gör vi också måltidsobservationer där personalen utifrån en mall stämmer av att vi verkligen följer våra höga ambitioner för matglädje.

Vad ordnar ni för matglada aktiviteter?

– Vi bjuder in boende och anhöriga till grillfester, kräftskivor, nobelfester, gourmetkvällar och liknande. Tillsammans med vår dietist håller vi provsmakningar och tillagningar, både för personal och hyresgäster. Hittills har vi haft teman som aptitretare, mellanmål och frukost.  Ibland har vi även sånguppträdanden för att göra det extra trevligt. Vi visar våra aktiviteter för anhöriga och andra intresserade på sociala medier.

– För inspiration tar vi in konsulter och kändiskockar i köket. Band annat har vi haft gästspel med Thomas Abrahamsson som tidigare var med i ungdomskocklandslaget. Det ger både våra kockar en kick och våra hyresgäster en härlig matupplevelse.

Fler tips från Tre Stiftelser

  • Utgå från dig själv: Bemöt gästerna som du själv vill bli bemött på boendet där du själv skulle vilja bo.
  • Gästen i centrum: Kom ihåg vem du är här för och var lyhörd. Vissa gäster vill äta i bostaden, andra i restaurangen och några vill ha mycket hjälp. Alla har rätt till matglädje på sitt vis.
  • Rekrytera från krogen: Blanda storkökskockar med finkrogskockar. På krogen finns en längre tradition av servicetänk och världarna berikar varandra. Vi har en köksmästare som jobbat på Sjömagasinet och flera andra kockar och även jag är krogkock i grunden.

Kundcenter

Kundkontakt via e-post
Kontakta oss via kontaktformuläret nedan, vi svarar senast inom en arbetsdag.

Kundcenter har öppet: 
Mån-fre: 07.00-17.00
Lör, sön samt röd dag: 08.00-17.00

0775-77 11 77

Konsumentfrågor/privatperson?
Arla Forum har öppet mån-fre 13.00-16.00
Kontakta oss

020-99 66 99

Läs vanliga frågor och svar här.

Dina kontaktuppgifter

Till toppen