VINNARE: Bästa Matglädjeförskola – finalist Skogsbackens förskola

Dörren till köket på Skogsbackens förskola i Svenshögen står alltid öppen. Kocken Mona Utsten gör maten till en naturlig del av verksamheten och i köket finns kunskap från alla delar i läroplanen. Här kallar sig också alla barnen för planetskötare.

Skogsbackens förskola

Vad kan barnen kan lära sig genom att vara i köket?

– Vi räknar och mäter hela tiden när vi lagar mat. Barnen som ansvarar för dukning håller ordning på rätt antal tallrikar, knivar och gafflar. Vi lär oss förhållandet mellan måttenheter och till och med våra fyraåringar kan sätta en deg själva.

Matlagning är ett perfekt sätt att lära sig problemlösning.

– Matlagning är också ett perfekt sätt att lära sig problemlösning. Barnen har blivit väldigt duktiga på att samarbeta och visa hänsyn. Här kan vi smyga in kunskap på ett lekfullt sätt. Men det kräver att man har god stämning i köket och inte ger barnen färdiga lösningar utan låter dem klura själva.

Lär de sig matglädje också?

– Självklart! Vi jobbar mycket med att skapa god stämning runt matbordet, vilket är en bra grund för matglädje. Två barn får vara värdar vid frukost och lunch. De hälsar välkomna och redan där har vi satt en respektfull stämning. De äldsta barnen är minimästerkockar. De får egna kockrockar med sina namn och störst utmaningar när vi lagar mat. När de slutar bjuder de föräldrar och syskon på trerätters middag.

Vår ambition är att erbjuda barnen något de inte kan säga nej till.

– Varje dag har vi en stor härlig salladsbuffé som barnen äter före maten. De komponerar tallrikar som är vackra för ögat och innehåller alla tänkbara färger. Vi pratar överlag väldigt mycket om maten och om råvarorna så att det blir spännande. Vår ambition är att erbjuda barnen något de inte kan säga nej till.

Går matglädje och miljöansvar att kombinera?

Absolut! Våra förskolebarn kallar sig själva för ”planetskötare”. De vet att vårt sätt att hantera mat hänger ihop med miljön och de avskyr att slänga mat eftersom de vet att det gör skada. De ser hur vi tar tillvara på det som blir över i köket, hur vi torkar apelsinskal och använder som smaksättare eller kokar morotsskal till fond. Sådant gör dem bara ännu mer nyfikna.

Fler tips från Skogsbacken

  • Kommunicera: Prata med pedagogerna så att de förstår vad ni tillsammans kan skapa. Matstunderna ska inte vara något som stör i det pedagogiska arbetet.
  • Inkludera: Låt barnen vara med i köket och låt dem ta egna initiativ och lösa problem själva. De växer och får ett intresse för maten.
  • Presentera: Prata om barnens insats vid matbordet och skapa en god stämning när ni äter. Låt barnen känna stolthet över vad de presterar i köket och låt dem ta med bröd hem till föräldrarna.

Kundcenter

Kundkontakt via e-post
Kontakta oss via kontaktformuläret nedan, vi svarar senast inom en arbetsdag.

Kundcenter har öppet: 
Mån-fre: 07.00-17.00
Lör, sön samt röd dag: 08.00-17.00

0775-77 11 77

Konsumentfrågor/privatperson?
Arla Forum har öppet mån-fre 13.00-16.00
Kontakta oss

020-99 66 99

Läs vanliga frågor och svar här.

Dina kontaktuppgifter

Till toppen