Transporter

Inom Arla jobbar vi hårt med att optimera våra transporter och minimera bränsleförbrukningen.

Fordonen går på etanol, ett fossilfritt bränsle som Lantmännen gör av säd.

I Sverige har en omställning från fossila bränslen till biobränslen pågått sedan 2013 och under fjolåret underlättades den av skattelättnader. Olika bränslesatsningar har gjort att vi kunnat minska utsläppen av växthusgaser med 65–90 procent per lastbil jämfört med fossila bränslen.

När det gäller Arlas transport av mjölkråvara från mejerierna har vi tagit flera olika initiativ till att öka mjölkbilarnas storlek så att det går att transportera mer mjölk med ett och samma fordon.

Först med nya etanolbilar

Arlas nya Scania-lastbil som drivs med etanol.
När Arla förnyar sin fordonsflotta är miljöaspekterna lika viktiga som ekonomin.

Arla var först ut med att köpa Scanias fordon med nyutvecklad Euro 6 etanolmotor. 17 bilar har börjat användas för distributioner i Stockholmsområdet. Berne Carlson är ansvarig för fordon och transportmiljö på Arla Sverige. Han säger att man vid bilköp lägger lika stor vikt vid miljöaspekter som vid driftkostnader, service och underhåll.

– Fordonen går på etanol, ett fossilfritt bränsle som Lantmännen gör av säd som inte passar för mjölkvarnarna. Restprodukterna protein och fiber blir ett bra djurfoder som kan ersätta importerad soja, säger han. Arla har 210 egna distributionsbilar, samt ett 70-tal släp. Dessutom tillkommer åkarnas 150 fordon.

Kundcenter

Kontakta oss via kontaktformuläret nedan, vi svarar senast inom en arbetsdag.

Kundcenter har öppet: 
Mån-fre: 07.00-17.00
Lör & sön: 08.00-17.00

Vi på Arla svarar gärna på dina frågor.

0775-77 11 77

Läs vanliga frågor och svar här.

Dina kontaktuppgifter

Till toppen