Personal och elever från Lidens skola i Sundsvall.

På Lidens skola är lunchen en höjdpunkt

Hos vinnarna av Arla Guldko Bästa Matglädjeskola 2017 råder det restaurangkänsla i matsalen. Här ser man eleverna som gäster och strävar efter att alltid servera mat i toppklass. Köksansvarig Glenn Widén berättar om upplevelsen kring Arla Guldko.

Lidens skola utanför Sundsvall

Vilka arbetar på skolan? Köksmästare Glenn Vidén, kock Ulrika Lindvall och alltid någon som kommer från ett integrationsprojekt.

Hur många barn portioner lagar ni varje dag? 200 portioner till skolan och 50 portioner till två förskolor. I höst kommer vi att öka med 150 portioner.

Vilka årskurser? Från ettan till nian.

Stort grattis, vad har segern i Guldkon betytt för er?
– Jättemycket mediautrymme i tidningar, tv, radio och sociala medier. Vinsten har också gett oss en säkerhet och en klapp på axeln i att vi gör rätt.

Hur kopplar ni skollunchen till samhället som det står i juryns motivering?
– Vi har en friluftsprofil och en lokal koppling till maten. Det första man ser i skolrestaurangen är gamla skolaffischer på djur. Vi handlar lammkött hos granngården en kilometer från skolan och ser djurens betesmarker från våra fönster.

Hur ser en vanlig skollunch ut hos er?
– Vi har tre till fyra rätter varje dag, ett 20-tal sallader där vi även räknar in tillbehör som ägg, marinerade ostar, hemmagjord ost som vår mozzarella och fisk eller kött som vi röker själva. Dessutom har vi två sorters hembakat mjukt bröd och fyra olika sorters hårt knäckebröd samt tunnbröd. Mjölk och tre olika smaksatta vatten har vi också.

Har ni mycket svinn?
– Väldigt lite eftersom vi producerar hela tiden. All mat ställs ut nylagad. Och vi behöver inte beräkna så mycket, för blir det råvaror över hamnar de sedan i en annan rätt.

Vi gör aldrig rätter som liknar varandra samma dag och undviker att servera en rätt två gånger under en termin.

Vilka nutida smakutmaningar tror ni juryn pekade på?
– Vår meny spretar åt olika håll. Vi gör aldrig rätter som liknar varandra samma dag och undviker att servera en rätt två gånger under en termin, förutom pannkakor. Vi försöker lära våra gäster så mycket vi kan om olika restaurangrätter. Det är ett nioårigt långt projekt för oss.

Ni har gjort om skolmatsalen till en restaurang, varför?
– Är det fint runtomkring och eleverna tänker att de går till en restaurang varje dag blir det lugnare och mer ordning på något vis. Vi har alltid klassisk musik, jazz eller loungemusik, men blåser på med annat när vi har teman.

Skolrestaurangen Lidens bonquesidillas med vitlöksdipp.
Skolrestaurangen Lidens bonquesidillas med vitlöksdipp.

Hur har ni utvecklat restaurangtänket med mer grönsaker på tallriken?
– Salladsbuffén är integrerad i vår andra buffé. Det första eleverna ser och plockar är grönsaker. Därefter kommer soppan som förrätt, vilken i nio fall av tio består av grönsaker. Sedan kommer alltid det vegetariska först istället för sist när tallriken redan är full. Men vi skriver aldrig ut vad som är vegetariskt.

Vad har du och kocken Ulrika tagit med er från er krogbakgrund?
– Servicetänket och att se våra gäster. Enda skillnaden är att våra gäster är yngre nu.

Enda rutinen vi alltid håller fast vid är att servera mat i toppklass på en bestämd tid

Ni är bara tre, hur hinner ni med?
–Vi planerar framåt och ibland ligger vi en månad i förväg. Vi har tagit bort de flesta fasta rutiner. Det händer för mycket för att låsa sig fast vid dem, allt från massförkylningar bland elever till leveransproblem. Enda rutinen vi alltid håller fast vid är att servera mat i toppklass på en bestämd tid.

Ess i kockärmen som alltid går hem hos eleverna?
– Desserter och vår egen mozzarella är alltid uppskattad liksom den rökta fisken som ofta är makrill eller lax. Vi köper in mycket på kampanjer.

Vad är matglädje för er?
– När vi får höra från omvärlden att man vill hit och äta för att maten är så god. Och när eleverna vill ha längre lunchrast för att hinna äta allt, då blir vi glada.

Kundcenter

Kontakta oss via kontaktformuläret nedan, vi svarar senast inom en arbetsdag.

Kundcenter har öppet: 
Mån-fre: 07.00-17.00
Lör, sön samt röd dag: 08.00-17.00

Vi på Arla svarar gärna på dina frågor.

0775-77 11 77

Läs vanliga frågor och svar här.

Dina kontaktuppgifter

Till toppen