Så kommer du igång med frukost i skolan

Utifrån våra rapporter blir det tydligt att det finns många fördelar med frukostservering. Ju tidigare frukost i skolan införs är sannolikheten större att barn och ungdomar utvecklar hälsosamma frukostvanor.

Om din skola inte serverar frukost vad beror det på? Funderar ni på hur ni kan lyfta och påverka frågan om frukost i skolan och hur den kan på bästa sätt kan anpassas efter era behov. Eftersom frukost i skolan berör eleverna är det viktigt att de får komma till tals och dela deras uppfattningar i frågan. För att samla elevernas åsikter kan det var positivt att ta upp frågan i elevrådet. Genom att låta elever engagera sig i måltidsfrågor kan skolan ta del av elevernas syn på skolmåltiden.

Och, enligt skollagen ska i utbildningen ta hänsyn till elevernas behov. Barnets inställning ska i så långt det är möjligt klarläggas. De ska ha rätt att uttrycka sina åsikter i frågor som rör hen. I skollagen ställs också krav på att måltiderna i de obligatoriska skolformerna ska vara kostnadsfria och näringsriktiga. (Livsmedelsverket) För att göra frukostservering i skolan till en prioriterad fråga kan skollagen vara ett bra argument.

3 tips för att få barnen att äta frukost!

  1. Skapa en mysig stämning - Jobba med sensoriska upplevelser som stimulerar alla sinnena. Servera maten vackert och bjud på smaker/dofter som tilltalar och lockar, det väcker aptiten! Olika färger och former gör att vi gärna tar lite mer och mat med starka färger upplevs av många barn som mer attraktiv.
  2. Skapa ett poängsystem - För varje frukost får man en viss poäng. I slutet av månaden får de som ätit skolfrukost flest gånger ett pris.
  3. Var kreativ och variera maten - Gör en temafrukost t.ex. till Halloween. Eller gör en omröstning, vilka pålägg vill eleverna ha? 

Bra frukost – utgå ifrån tallriksmodellen

För att frukost och mellanmål ska ge tillräckligt med näring kan de gärna planeras utifrån Tallriksmodellens tre delar:

  • Bröd och/eller flingor eller müsli.
  • Proteinrikt livsmedel (pålägg, mjölkprodukt eller berikad vegetabilisk dryck/vegetabiliskt alternativ till yoghurt).
  • Grönsaker och frukt.

Få till en hållbar och näringsrik frukost

Frukost behöver inte betyda smörgåsar på vitt bröd och sockrade flingor med yoghurt. Det finns flera nyttiga, mättande och hållbara alternativ. 

  1. Använd bröd med fullkorn. Ni kanske t.o.m kan baka eget tillsammans med eleverna?
  2. Återvinn gårdagens bröd i dagens gröt. Eller gör krutonger till lunchen
  3. Gör smoothies på övermogen frukt
  4. Använd osötade och magra mejeriprodukter berikade med D-vitamin
  5. Använd mindre rött kött och andra pålägg som innehåller salt och tillsatser. T.ex. är ost är ett bra alternativ till rökt skinka