Optimera frukostupplevelsen för dina gäster

Optimera frukostupplevelsen för dina gäster

Det sägs att frukosten är dagens viktigaste mål och vi håller med. Du får matkreatören Lars Eriksson mest beprövade och effektiva tips på hur du på bästa sätt kan ge dina gäster en härlig frukostupplevelse.

Företaget Kring mat

Med sitt företag Kring mat arbetar Lars Eriksson med att förhöja måltidsupplevelser. Han undervisar på Grythytte akademi, Örebro Universitet, och har haft hand om måltider kring flera stora evenemang som Årets Kock, EU-möten och Melodifestivalen.

Finn inspiration och tänk nytt

Vi ger dig verktygen för att du på ett optimalt sätt ska kunna tillgodose dina gästers behov och ge dem en frukostupplevelse utöver det vanliga. De äter både med mun och ögon, därför spelar också det visuella en viktig roll. En varm atmosfär i rummet sätter prägel på gästernas välbefinnande och med enkla medel såsom bra ljussättning, vackert porslin och gedigen service bland personalen ger du de morgontrötta gästerna en skön start på dagen. 

Matkreatören Lars Erikssons bästa tips

Vi kanske inte alltid tänker på hur många olika sorters moment vi går igenom när vi äter en frukost. Vi sågar, skär, sticker, hyvlar, breder, häller, pumpar, trycker, skopar, nyper, strör, klämmer och öser. När man radar upp dem såhär märker ni nog snabbt att det kräver en mängd olika praktiska moment för att utföra ett frukostpass.

En frukost ska vara organiserad på ett smart sätt, det ska vara lätt att hitta det man vill ha.

Stämningen är det första vi tar in när vi kommer in i ett rum. Våra sinnen tar in både doft, ljud och visuella intryck. När ni dukar upp en inspirerande buffé för era gäster är det bra att alltid ha de tre sinnena i bakhuvudet. Det brukar ligga stor fokus på logistiken när det handlar om frukostbufféer men det är minst lika viktigt med de estetiska elementen. Du vill ge dina gäster ett bra första intryck, se till att de trivs och och känner sig omhändertagna..

Underlätta för gästerna med dessa enkla & praktiska tips


RÄTT REDSKAP
 Många redskap har fler än ett användningsområde – tårtspaden fungerar till exempel utmärkt till att plocka upp ostskivor eller för att skära i mjukare ostar med

UNDVIK KLADD Ett smart tips är att använda sig av räfflade glasskålar istället för klara och helt genomskinliga vid yoghurt- och filstationen  

MINSKA KÖER VID BUFFÉN Ha kaffe, tillbehör och en skräpskål vid varje matbord så minskar ni köerna till buffén och bidrar till en mer avslappnad stämning

FÖRTYDLIGA MED OLIKA STATIONER Ha till exempel alla glutenfria produkter samlade tillsammans och alla laktosfria alternativ ihop etc. Det gör det enkelt för gästen att hitta rätt på buffén

SKAPA AVSTÄLLNINGSYTA FÖR GÄSTEN Gör rum för naturliga avställningsytor där ni vet att gästen kommer att behöva ställa ner tallriken för att plocka av buffén med båda händerna

Skapa stämning och arbeta med det visuella intrycket


FRONTA MED OLIKA LIVSMEDEL
Lägg fram veckans bröd, färskpressad juice eller en annan specialitet. Gärna en handskriven skylt som förklarar vad det är eller om den har någon speciell egenskap, till exempel ekologisk

SPEGLA SÄSONGEN Låt gärna årstiden märkas inne i matsalen. Genom färska blommor på matborden, material från naturen i form av dekor och kring högtider smakfullt pynt

UNDVIK HÖG MUSIK Ljudnivån är en väldigt viktig faktor. Ljudmiljön får inte vara för hård med till exempel påträngande reklam eller hög musik

EXPONERA MED RÄTT LJUS Belysning är ett bra redskap när ni vill exponera vissa delar av buffén. Kanske vill ni tipsa era gäster att prova en särskild säsongsbetonad frukostingrediens?

ANVÄND UNIKT PORSLIN OCH DEKOR Duka gärna med mönstrade skålar eller färgade karaffer. Fundera över om uppläggningsfat med rolig dekor kan liva upp och kom ihåg att de inte heller ser lika tomma ut

GÄSTERNA ÄTER ÄVEN MED ÖGONEN En frukost ska se fräsch ut så länge som möjligt utan att personalen ständigt måste fylla på. Att laborera med material och bakgrund är lärorikt för att se vad som verkligen fungerar

Kundcenter

Kontakta oss via kontaktformuläret nedan, vi svarar senast inom en arbetsdag.

Kundcenter har öppet: 
Mån-fre: 07.00-17.00
Lör, sön samt röd dag: 08.00-17.00

Vi på Arla svarar gärna på dina frågor.

0775-77 11 77

Läs vanliga frågor och svar här.

Dina kontaktuppgifter

Till toppen