Luncher som livar upp – bättre snittnota och marginal

Gör en grej av att dina gäster vill unna sig, berätta att du lagat något extra gott och sälj in din rätt!
Baserat på 100 sålda portioner
Höj priset med 35 kr per portion Höj priset med 50 kr per portion
Ökad råvarukostnad 1 400 kr 1 400 kr
Ökad vinst ex moms 3 115 kr 4 450 kr
Ökad vinst 1 715 kr 3 050 kr
Ökad vinst i procent 22 % 118 %
Höj priset med 35 kr per portion Höj priset med 50 kr per portion
Ökad råvarukostnad 1 400 kr 1 400 kr
Ökad vinst ex moms 3 115 kr 4 450 kr
Ökad vinst 1 715 kr 3 050 kr
Ökad vinst i procent 22 % 118 %

Luncher som livar upp – bättre snittnota och marginal

Gör en grej av att dina gäster vill unna sig, berätta att du lagat något extra gott och sälj in din rätt!

Testa en lite lyxigare rätt som alternativ en fredag eller en grå dag mitt i veckan. Även i tuffa tider har gästerna ett behov av att unna sig något extra gott då och då. Locka med det.

  • Räkna med det goda Med en godare lunchrätt kan man öka både snittnota och marginal. Vår kalkyl visar att en lunchrätt som säljs för 150 kronor i stället för 110 kronor ökar din bruttovinst med mer än 30 kronor per portion. Börja i liten skala och se hur intresset bland dina gäster ser ut.

  • Förgyll med bea Ett säkert kort är en köttbit med bearnaisesås. En undersökning från Arla visar att 60 procent av gästerna väljer en rätt med bearnaisesås om man har det på menyn. Berätta att du lagat något extra gott och sälj in din premiumrätt.

  • Mycket pengar per år En restaurang som får 60 gäster att unna sig något extra gott kan öka sin bruttovinst med runt 1 100 kronor den dagen. Gör man det en dag i veckan blir det nästan 50 000 kronor på ett år!