Planera din mejerihylla

När du ska göra förändringar i din mejeriavdelning finns det några grundprinciper och riktlinjer att följa. Ta del av de här!

Ett bättre resultat för kunden och dig

Snart är det dags för årets första produktlansering och då kan det vara klokt att göra en större förändring i mejerihyllan. Både för att ge nyheterna den exponering som behövs för att lyckas med försäljningen, och för att ta bort produkter som inte har sålt lika bra.

När du har en välplanerad mejerihylla blir det lättare kunden att hitta rätt produkter och det blir lättare för dig som butik att hantera inköp och planering. Ingen vill ju t.ex. få slut på produkter i förtid.

De 3 grundprinciperna

  1. HITTA - Varuplacering som är logisk och ger en bra upplevelse av sortimentsbredden
  2. HANDLA - Rätt placering av impulsprodukter ökar ditt snittköp
  3. HANTERA - Rätt utrymme för att undvika ”slut-i-hyllan” fås genom rätt balans

Nyheter inom dessert och småmål – 2 kategorier med stor potential

Vecka 7 kommer det bl.a nyheter inom dessert och småmål från oss på Arla.

Idag köper 88% av konsumenterna färdiga desserter (inkl glass) och njutningskategorin fortsätter att växa. 93% av shoppers vill gärna se en samlad desserthylla, vilket ger stor potential för ökad försäljning om desserterna är placerade på en impulsplats i kundströmmen.

En annan växande kategori, speciellt inom den yngre målgruppen, är småmål. Generellt konsumerar de mindre mjölk och annat mejeri. Men bland småmålskonsumenter är de överrepresenterade. Här kan du läsa mer om vad du ska tänka på kring småmål.

Gå till artikel