Tävla i KESO® Kampen!

Har ni den snyggaste KESO® Cottage Cheese displayen?

Här ska vi skriva någon cool ingress

Och här kommer lite text om tävlingen

Visste du att det görs över 8000 sökningar på ordet "keso" varje månad? För att inte nämna alla 1000-tals receptsök det görs med "keso" på Google och arla.se. Några av de mest populära receptsökorden är "kesoplättar", "ostkaka med keso" och "kesogratäng".

1000 personer gav sin åsikt om KESO®

För att kartlägga svenskarnas konsumption av KESO®, gjorde vi på Arla en undersökning på arla.se under våren 2022. Undersökningen bestod av 15 frågor, där vi bland annat tog reda på varför de gillar KESO®, när de främst konsumerar produkten, vilken KESO® de fördrar och vad skulle få de att köpa mer eller mindre av produkten.

På bara några få dagar fick vi in 1000 svar från hela landet. Över 90% av svaren kom från kvinnor, vilka vi också ser är de som främst handlar och tar in produkten i hushållet.

Priset är viktigast

Det som stack ut mest i undersökningen var att priset är den största orsaken till om man köper mer eller mindre av produkten. Endast 36% svarade att KESO® var värt varje krona, medans 56% svarde att de främst köper när det är kampanjpris. Över 80% var däremot överens om att de gärna ser en prissäkning av produkten och troligtvis kommer att köpa mindre om den blev dyrare.

500g känns mest prisvärt

62% svarade att de främst köper 500g förpackningen. De 2 färmsta anledningarna var att den kändes mest prisvärd och för att de äter mycket KESO®.

5 tips för en lyckad display

  1. Sätt KESO® på kampanjpris - Ge en rabatt på minst 8kr/förpackning eller skapa ett "2 för X kr" erbjudande.
  2. Satsa på 3 alternativ & endast 500g - I kombination med ett kampanjpris kommer kunden känna att de får mer för pengarna och fler alternativ fångar in fler kunder. Enligt vår undersökning var Naturell, Vanilj och Mini de tre populäraste produkterna.
  3. Kombinera med frukt & bär - Frukt & bär är den populäraste toppingen till KESO®. Välj frukter enligt säsong för att skapa en prisvärd kombination.
  4. Inspirera mera - Lyft olika recept med KESO® varje vecka i samband med displayen. Det gör att displayen känns mer levande och man har möjlighet att sälja fler produkter.
  5. Location, location, location! - För att fånga upp så många kunder som möjligt i deras shoppingresa skulle vi skapa en display mellan Frukt & grönt och Mejeri.