Saltbakad rödbeta med citronglaze, getost och yoghurtdressing

I takt med en förändrad syn på kött har också menyn möblerats om och vegetariska rätter har flyttat upp i hierarkin. Vi har pratat med Johan "Doktor Smak" Swahn för att få tips på hur man kan ta hjälp av menyn för att öka värdet på sin gröna rätt.

Steg 1

Vad är egentligen en meny? Vissa jobbar med inplastade bilder på maten och andra med en griffeltavla i matsalen. Och vissa använder Instagram. Hur man väljer att presentera maten för gästerna är helt individuellt, men det finns några tips som kan vara extra bra att ha koll på. Speciellt om man vill hitta nya gröna storsäljare.

– En trend som är tydlig är att fler frångår den klassiska menyn och visar istället upp sina rätter på Instagram, det kallas visual cravings!

Det säger Johan Swahn som har en bakgrund som kock. Idag forskar han inom Sensory Marketing, vilket gör att han ibland kallas "Doktor Smak". Här ger han tre tänkvärda trender och tips på hur man med hjälp av menyn kan öka omsättningen och lyfta rätternas värde.

mixa-maxa-johan-swahn-bw-1200x675.jpg
Johan Swahn föreläser om Sensory Markteting

 

Sensory nudging

Vilka ord man väljer att beskriva sina rätter med på menyn spelar stor roll för vilka val gästen gör. Idag väljer t ex många att skriva ut vegetarisk eller veganskt på menyn, vilket direkt sätter onödiga trösklar för personer som inte definierar sig som det ena eller det andra. Däremot kan samma gäst vilja äta mer grönt. Därför är det viktigt att använda sig av sensoriska beskrivningar. Tänk växtbaserat istället för veganskt, grönt istället för vegetariskt och grillad saftig torskfilé istället för grillad torskfilé. Lyft även tillagningssätt och spännande ingredienser. Rätterna uppfattas godare och intressantare, vilket resulterar i att gästen kan tänka sig att betala mer.

Visual cravings

Fler restauranger väljer idag att inte ha en meny på hemsidan. Istället arbetar man med menyn visuellt, t ex på Instagram. Det är en modern version av inplastade matbilder på restaurang fasaden. Även på plats i restaurangen har det visuella en stor betydelse. Uttrycket “man äter med ögonen” har fått en ny betydelse när allt fler väljer att fota sin mat. Forskning visar att om man fotar maten innan man äter så upplevs den godare. Gröna rätter har generellt mer färg och därmed stor potential att bli fotovänliga, både för en digital meny men även för gästerna.

en-meny-i-forandring-artor-1200x675.jpg
Gröna rätter har generellt mer färg och därmed stor potential att bli fotovänliga.

Placering och expertis

Vegetariska rätter har traditionellt hamnat ganska långt ner på menyn. Lyft upp dessa på menyn och visa med hjälp av placering att även dessa är fullvärdiga rätter. Se också till att lyfta er expertis på plats. Finns det någon i köket som har en paradrätt? Skriv ut personens namn på menyn. Eller besitter just ert kök någon speciell kunskap? Lyft fram den. Detta gör att menyn känns både personlig och intressant för gästerna. Det ger mervärde till rätterna.