Den klassiska cheeseburgaren

Storytelling ökar lönsamheten

Wagyukött, tryffel och hummer. I takt med att burgare har blivit gourmetkockarnas kulinariska försökskanin har mer sofistikerade smaker smugit sig in mellan bröden.

Dessa ingredienser adderar inte bara intressanta och spännande smaker. Det ger dig också möjlighet att med hjälp av storytelling skapa en lönsam konkurrensfördel, vilket är guld värt på en konkurrensutsatt marknad. Om du vill satsa på gourmetspåret är det en god idé att uppgradera ditt utbud till ostar med karaktär och historia. Vi rekommenderar Arla® Pro lagrad cheddar och Castello Burger Blue. Marknadsundersökningar visar att kunder är mer än villiga att betala mer för bättre ingredienser.

Konsumenter är benägna att betala upp till 30% mer för premiumburgare med kvalitetesingredienser* – om du kommer ihåg att berätta en historia på menyn eller i ditt marknadsföringsmaterial.

* Källa: Intern studie Arla baserad på 50 menyanalyser i Frankrike – Augusti 2018.

BURGAREKONOMI

När kvalitet och bra smak ökar lönsamheten

Vi vet av både erfarenhet och mätningar att kunder är beredda att betala ett högre pris om du förmedlar ingrediensernas ursprung. Fråga t.ex. Stellan Linde på Burgers& Bangers i Norrköping som provat Arla® Pro Cheddar under en månad.

Här kan du också ta del av våra kalkyler för att öka lönsamheten.

Läs mer här