6 tips på hur du maxar semmelsäsongen

Fettisdagen står inför dörren, men hur vill svenska folket ha sina semlor? Det har vi tagit reda på genom intervjuer med branschfolk och cafégäster.

1. Testa nya varianter

46% av de som köper semla på café tycker det är kul att prova något nytt. Genom att bredda utbudet av semlor kan ni möta önskemålen hos både den traditionella gästen och den som söker nya smakupplevelser.

  • Testa nya varianter och smakkombinationer. Prova till exempel att byta den klassiska grädden mot smaksatt mjukglass och spetsa mandelmassan med tahini, apelsinblomsvatten och pistagenötter.
  • Laborera med textur och färg – en chokladsemla med kakao i degen kan till exempel serveras med nötkräm och fluffig kakaogrädde som sedan toppas med krispiga kakaonibs.
  • Genom att addera något som ger kunden en ny upplevelse kan du också motivera ett högre pris.

“Hitta inspiration hos andra och haka på trender. Sväva inte iväg för mycket men våga testa olika varianter. Men man ska känna igen sig i att det är en semla.” säger Rebecca Johansson, butiksansvarig på Landings Konditori i Uppsala.

Den traditionella semlan är mångas favorit – den väljs av 65 % av alla som köper semla på café. För den perfekta klassiska semlan krävs en färsk, mjuk bulle och riktigt bra mandelmassa.

  • Kompromissa inte med kvaliteten på råvarorna. Höj hellre priset än att köpa sämre mandlar till mandelmassan.
  • Satsa på vanlig mandelmassa, både med och utan bitar. Mer än hälften av alla svarande har vanlig mandelmassa utan bitar som favorit i sin klassiska semla, men en mandelmassa med bitar är nästan lika populär.
  • Gör semlorna löpande. En nygjord semla på färsk bulle och kall grädde är oslagbar!
  • För så bra bullar som möjligt ska degen vara elastisk. Glutentesta degen genom att dra ut ett litet fönster när degen är på bakbordet. Degen är bra om den inte rivs sönder direkt. Har den inte uppnått rätt elasticitet så kör den i degblandaren igen.

Förutom att prova helt nya smaker och kombinationer för dina semlor eller att maxa den traditionella varianten, kan du även inspireras av den klassiska semlans smaker – både för att prova något nytt och för att locka de som till exempel är allergiska eller inte gillar mandelmassa.

  • Semmelpralin
  • Semmelcortado
  • Vaniljsemla
  • Wienersemla

“Vi har en semmelpralin – en gjuten pralin – som ser ut som en semla, med mandelmassa och kardemumma ganache. Liten och kul så den fungerar bra som merförsäljning!” säger Kalle Bengtsson (Årets konditor 2017), Konditori Kampanilen i Göteborg.

Semlan kommer på en stark andraplats efter bullen när svenskarna ska ange sitt favoritbakverk (35 % svarar bulle, 32 % svarar semla). De flesta köper semlor i samband med fettisdagen, men det finns ett intresse för semlor året om. Passa därför på att förlänga semmelsäsongen genom att förvandla semlan beroende på årstid/högtid.

Förslag på “säsongssemlor”

  • Pepparkakssemla och saffranssemla när julen närmar sig
  • Kanelbullesemla till kanelbullens dag
  • Sommarsemla med jordgubbar
  • Höstsemla med mandelmassa, äppelkompott och kanelgrädde

“Vi jobbar med olika säsongssemlor. Semlan är så tacksam att jobba med och variera!” Rebecca Johansson, butiksansvarig på Landings Konditori i Uppsala.

Dra nytta av det ökande semmelintresset inför fettisdagen med en semmelkampanj för att maxa försäljningen.

  • Paketpris på kaffe + minisemla. Vår undersökning visar att 10 % föredrar en minisemla istället för en stor semla. Erbjud därför kaffe + minisemla till paketpris.
  • Billigare semla till lunchen på fettisdagen
  • Mängdrabatt
  • Har du flera varianter av semlor? Sälj mixlådor – låt gästerna prova en av varje smak.

Sociala medier är en perfekt plattform för att presentera nyheter och erbjudanden för dina kunder. Skylta också på plats – det kan locka förbipasserande kunder.

  • Var aktiv på sociala medier och skylta med att ni serverar klassiska semlor men också nyheter.
  • Interagera med följarna. Ställ helt enkelt frågan om vilka typer av semlor som är deras favoriter!
  • Enklaste knepet i boken: Ställ ut en gatupratare eller se till att göra semlorna synliga i fönstret.

“Instagram är fantastiskt, men man måste underhålla det. Det märks på vad man säljer, åker det upp på Insta så vet man att man säljer mer av den produkten den dagen!” säger Kalle Bengtsson (Årets konditor 2017), Konditori Kampanilen i Göteborg.