Safest Winter Ever ska minska skador och sjukskrivningar

Skotta och sanda – så hjälper du Arlas chaufförer!

Kampanjen för att göra arbetsmiljön säkrare för Arlas chaufförer fortsätter vintern 2024–2025.  Det minskar risken för olyckor även för butikernas medarbetare.

Vintern är en farlig årstid. Arlas chaufförer drabbas av betydligt fler olyckor då än på sommaren.

Rent allmänt är det svårare att bedöma risker på vintern. Det är mörkt och sikten är sämre. Kylan leder till stelhet som gör det svårare att parera när det är halt. Och det är lättare att klämma sig. Lårkakor och skadade armar är några av konsekvenserna för Arlas chaufförer.

– Varje olycka är en olycka för mycket. Därför fortsätter vi även i år med Safest Winter Ever-kampanjen i Sverige, Danmark, Tyskland, Finland och Storbritannien. Vi vill göra arbetsmiljön bättre för våra chaufförer men även för butikernas personal, säger Johan Berzén, lager- och distributionschef.

Alla chaufförer ska komma hem säkert

Huvudbudskapet är som i den här filmen, att alla som kör ut varor från Arla ska komma hem välbehållna till sina familjer – även när det är snöigt, mörkt och halt. Och precis som förra vintern sprids budskapet via brev till butikerna, men även av kundtjänst och på Kundportalen.

– På våra kundmöten försöker vi också att ta upp vikten av att skotta och sanda på och vid lastkajerna. Vår känsla är att kunderna håller med och har förståelse för det här. Men om chauffören bedömer att det inte är säkert att leverera så ska hen inte göra det, säger han.

Viktigt men långsamt säkerhetsarbete

Vintern 2023–2024 var rejäl i hela Sverige. Och det skedde en hel del olyckor – trots kampanjen.

– Vi på Arla försöker vara långt framme inom säkerhet. Vi sätter ribban högt men trots det är vi inte i mål. Arbetet för en säkrare arbetsmiljö är ett viktigt men långsamt arbete.

I år har Safest Winter Ever breddats till Arlas elva svenska mejerier. Internt på Arla är fokuset på säkerhet stort, till exempel på intranät, morgon- och månadsmöten.

– Bara genom att prata om riskerna så ökar vi medvetenheten. Det handlar bland annat om att identifiera risker och dela dem, säger Johan Berzén. 

Chauffören Miriam: ”Bra om butikerna hjälper till”

Lastbilar som åkt i diket med lättare personskador som följd är en annan konsekvens av mörkret och vinterväglaget. Därför är ecodriving också en nyckel till att minska antalet olyckor. Till exempel att inte bromsa för mycket utan att köra in lugnt och fint i korsningar och rondeller. 

– Det handlar om att anpassa farten efter väglaget. Men hjälpbromsen som gör att bilen kan bromsa långsammare ska man helst undvika på vintern. Med den är det lätt att få sladd, säger Miriam Söderberg, chaufför på Arla i Visby, som ger Safest Winter Ever en eloge:

– Det är jättebra. Och särskilt det här med att butikerna kan hjälpa till. Vi chaufförer ska inte behöva dra tunga burar och riskera att halka och fastna för att få in grejerna till kunden. Allt ska gå säkert till – även för våra kunder, säger hon.

När det är halt och snöar tycker hon att butikerna generellt är ganska snabba med att komma ut och sopa och sanda. 

– Men vi kan alla hjälpas åt. Ett tips är att ställa en borste vid lastkajen. Liksom att sanda rejält på kvällen!