Grönsaker på skärbräda

Storsäljare med låg köksprocent

Storsäljare med låg köksprocent

En fördel med att använda mycket grönt är att man kan hålla ner råvarukostnaden. Men det finns saker att tänka på på intäktssidan också. Att skapa en storsäljare är inte lätt men det finns några tips att fundera lite extra över.

  • Tänk på säsong. När grönsakerna är som billigast är de också som godast och förmodligen populärast.
  • Säljande namn. Fundera vad som lockar dina gäster när du beskriver en rätt. Andreas Hedlund, Årets kock 2002 och krögare på Villa Wera menar att ett ord som “ostgratinerad” alltid ökar intresset för en grön rätt. Andra ord som säljer extra bra är “grillat”, “cajun” och “barbeque”, framför allt till män.
  • Variera publikfavoriten. Hitta en rätt som går att variera, t.ex. en gryta. Testa olika ingredienser och smaksätt den med inspiration från olika typer av kök. Mexikansk, thai eller indisk.
  • Arbeta med lönsamhet på hela menyn. Håll koll på de olika rätternas popularitet och marginal. Testa vår matris här.

Meny-matrisen: håll koll på din lönsamhet

Vilken rätt är en hjälte och vilken är ett frågetecken? Storsäljare och problem? Genom att veta marginalen på dina rätter hur mycket du säljer av dem så kan du arbeta med lönsamheten på din meny. Matrisen är ett sätt att dela in dina produkter utifrån hur lönsamma de är och ger tips om hur du kan tänka kring varje typ av rätt.

Kundcenter

Kundkontakt via e-post
Kontakta oss via kontaktformuläret nedan, vi svarar senast inom en arbetsdag.

Kundcenter har öppet: 
Mån-fre: 07.00-17.00
Lör, sön samt röd dag: 08.00-17.00

0775-77 11 77

Konsumentfrågor/privatperson?
Arla Forum har öppet mån-fre 13.00-16.00
Kontakta oss

020-99 66 99

Läs vanliga frågor och svar här.

Dina kontaktuppgifter

Till toppen