Resedagbok Expedition Årets Kock 2017

Årets Kock 2017, Johan Backéus, åkte till Peru på sin inspirationsresa. Här är hans dagbok dag för dag. Från Limas topprestauranger till krabbfiske i Tumbes.

DAG 1 torsdagen den 7 december

Ceviche
Mest imponerade var tre varianter av ceviche sourorange.

Astrid & Gastón, San Isidro

En av stjärnkocken Gaston Acuriós 30-tal restauranger, också uppkallad efter hans fru Astrid Gutsche. Restaurangen ligger i en magnifik 300-årig hacienda med egen örtträdgård. Vi satt delvis utomhus och njöt av värmen, dofterna och deras förfinade peruanska smaker. Mest imponerade var tre varianter av ceviche sourorange – en med lime och chili, en streetfoodstyle med tomat och rostad majs samt en på pilgrimsmusslor dekorerad med violetta gurkörtsblommor.

www.astridygaston.com

DAG 2 fredagen den 8 december

Mercado de Surquillo

Jag tycker att det bästa sättet att ta reda på vad invånarna äter är att gå på en lokal marknad. På Perus nationaldag tog vår ledsagare, kocken Matias Celloniz med oss till Mercado de Surquillo där utbudet av frukt, grönsaker och örter är stort. Vi stötte på spännande citrusfrukter, okända för oss svenskar, olika matbananer, chilifrukter, majssorter och frukterna lucuma och cherimoya som är vanliga i deras drinkar och desserter. Efteråt var vi på en kakao- och piscoprovning. Kombinationen var superhäftig.

La Picanteria

Ett helhetstänk kring lunchmat när den är som bäst. Vi beställde fisk per kilo från isade montrar och fick välja tillagningssätt. Ena sidan av vår havsabborre grillades på benet och den andra filén drogs av och friterades. Resten gick ner i en färdig grund och blev till en soppa. Såsen till fisken var bland det godaste på hela resan. Den påminde lite om en currysås med grön chili och lime.

Tumbes är en stad i nordvästa Peru belägen vid Tumbesfloden, nära utloppet i Stilla havet. Vi bodde där i två nätter på ett fint hotell i en jätteliten by där de körde julmusik på högsta volym i korridorerna. Tyvärr var maten inget vidare.

DAG 3 lördagen den 9 december

Krabbfiske i Peru
I ett snårigt, dyigt träsk stod en man som påminde om en smurf.

Tumbes National Mangrove Sanctuary – krabbfiske och odling av musslor och räkor

I ett skyddat naturområde i Tumbes ligger den största mangroveskogen i Peru. Inuti mangroveskogen finns ett område, tillgänglig för turister. Vi tog oss dit med kanot. I ett snårigt, dyigt träsk stod en man som påminde om en smurf med en handske på ena handen och fiskade krabbor. Han hade 37 års erfarenhet och fångade 96 krabbor per dag för 45 kronor. Allt för tjäna pengar till sina barns utbildning.

Peru Mucho Gusto food festival, Tumbes

En matfestival med smaker och tekniker från hela Peru. Vi förväntade oss mer marknadsstånd med grönsaker, men det liknade mer en matmässa utomhus. Guiden Daniel Cavero visade oss runt och vi träffade några cevichekockar som också fick fiska sina egna råvaror efter strikta regler. Bäst under kvällen var en otroligt god ostronceviche och bakade grönsaker från en uppbyggd ugn av sand och tegel.

DAG 4 söndagen den 10 december

Avfärd från Tumbes

DAG 5 måndagen den 12 december

International Potato Center, La Molina

Peru är potatisens hemland med över 5 000 potatissorter. På International Potato Center finns 2 500 av dem tydligt redovisade i displayer. Alla i olika storlekar, former, färger, smaker och texturer. Några är vilda, andra odlade. En del av de äldre sorterna är väldigt beska. I genbanken står provrör med olika potatisfrön och de cirka 70 anställda jobbar med kryptoteknik i vita rockar och med pincetter i händerna. Redan under inkatiden frystorkade folket potatis.

ámaZ Restaurante, Santiago de Surco

Kocken Pedro Miguel Schiaffino har sedan 2012 jobbat för att sätta Amazonasköket på trendkartan. Restaurangen ligger i den grönaste stadsdelen av Lima och inredningen är hämtad från Amazonas djungel. I den öppna och ljusa atmosfären njöt vi av specialfriterade chips på olika matbananer, stora sniglar bakade i skalet med tapioka, salladslök, chili, vitlök och avslutade med grillad fisk och sötpotatis. Fina och smakrika upplägg både på maten och drinkarna.

Central, Miraflores

Flera av världens topprestauranger ligger i Lima. Ett besök på Central har varit en dröm sedan jag såg dokumentären Chef’s Table på Netflix. Restaurangen är rankad som den bästa i Sydamerika och topp fem i världen. Avsmakningsmenyn med 17 rätter som bygger på råvarornas altitud från minus 10 till 3 900 meter över havet var supercool. Förväntningarna infriades och presentationerna var fint arbetade. En variation av majs i olika färger och texturer ”Land of corn” stod ut bland de andra.

DAG 6 onsdagen den 12 december

Ekologisk mjölkgård

Kontrasten var stor dagen därpå när vi åkte inåt landet till en bygd med jordbruk och mjölkkor. Vi stannande till på en ekologisk gård och fick testa deras mejeriprodukter. Ägarinnan bjöd på hemgjord färskost och bröd som hon själv hade bakat. Allt sköljdes ner med ett te på färska örter. Rena och enkla smaker som passade utmärkt efter de 17 rätterna dagen innan.

Isolina Taberna Peruana, Barranco

En hipp restaurang med enklare mat och utvecklad sharingkultur i bohemiska Barranco, som påminner lite om Södermalm. Inredningen är av trä, och självbetjäning av bestick och bröd. Portionerna är stora och upplägget väldigt rufft och pang på. Känslan är lite bondfransk och vi delade på ceviche, lammlägg och oxkött med ris och bönor. Deras crème caramel är stor som en sockerkaka.

Ost och vin

Hann också med att testa åtta lokalproducerade ostar på eftermiddagen.  Några ostar var riktigt bra, men Peru är inget mejeriland. Ostar som till exempel Gouda importeras.

Maido, Miraflores

Den mest moderna topprestaurangen vi besökte har en åttonde plats på ”The world’s 50 best”. Maido betyder välkommen på japanska och är kocken Mitsuharu ”Micha” Tsumuras flaggskeppsrestaurang, som serverar smakfulla möten mellan Japan och Peru. Avsmakningsmenyn med 13 rätter är en färgglad resa genom Nikkei-köket. Smakintensiv med hög syra, hetta och sälta. Höjdpunkten var en ceviche på makrill där de smällde på med leche de tigre, chili, lime- och citrusfrukter som vi inte har sett maken till i Sverige.

DAG 7 torsdagen den 13 december

El Cordano Gastronomy Museum

Museum Del Cacao y el Chocolate

Började dagen kulturellt med besök på två intressanta muséer med koppling till mat och råvaror.

Fiesta Chiclayo Gourmet, Miraflores

Sista lunchen före hemresan ”körde” vi avslappnat i t-shirts. På Fiesta med kocken Hector Solic i spetsen, kände vi oss rejält underklädda. Alla är klädda i kostym och det är en stilig restaurang med vita dukar, mycket representation och väldigt rustik, klassisk mat med smaker och matlagningstekniker från norra Peru. Vi tog in tre rätter som vi delade på.

Kundcenter

Kundkontakt via e-post
Kontakta oss via kontaktformuläret nedan, vi svarar senast inom en arbetsdag.

Kundcenter har öppet:
Mån-fre: 07.00-17.00
Lör, sön samt röd dag: 08.00-17.00

0775-77 11 77

Konsumentfrågor/privatperson?
Arla Forum har öppet mån-fre 13.00-16.00
Kontakta oss

020-99 66 99

Läs vanliga frågor och svar här.